Biltest: Polestar 2 – Det nye elektriske bilmærke, imponerer på design og rækkevidde

Endelig er Polestar 2 en elbil på markedet som både er pæn, spændende, og som har en god rækkevidde. Vi tog en tur rundt i Danmark for at teste bilen.

Den nye Polestar 2
Den nye elektriske Polestar 2

Endelig en elbil på markedet. der rent faktisk ligner en rigtig bil og endda en lækker én af slagsen. Ofte ser elbilerne lidt mystiske ud og ind imellem synes jeg også, at de kan have en kikset front, men Polestar 2 har et utrolig pænt design både for og bag. Vi kørte en tur gennem Danmark og der var mange der fik kigget efter bilen og også flere der viste interesse, når vi opladede Polestar 2 for at høre om bilmærket og rækkevidden.

Interiøret er enkelt og stilet med pæne stofbeklædte paneler og døre i grålige toner. Polestar 2 er en bil der er nydelig på den enkle måde, da al betjening er at finde i den store elektroniske skærm i midten. Skærmen er let at betjene, hvad enten det gælder navigation, musik eller søgning efter ladestandere. Den svævende midterkonsol har en anderledes gearknop med det flotte Polestar-logo.

Polestar 2 har flotte linjer både for og bag.

Fronten ser elegant ud og udstråler samtidigt noget mystik. Bagenden vækker derimod opsigt med lygterne i nyt, intelligent design.

Testbilen havde en Performance pakke med 20” fælge, gule bremsekalibre, forgyldte ventilhætter og gule smarte sikkerhedsseler som kørte du en race-car. Det gav lige et frisk pust til den lyse farve.

Polestar 2 kører godt, er nem at lade og der er ikke meget støj at spore. Skal du derimod afprøve hvor hurtigt bilen kan rykke, når du trykker på speederen, skal du dog forvente at strømindikatoren hurtigt rykker nedad på skalaen.

Rækkevidden er ifølge Polestar´s egen website på 470 km ved blandet kørsel, men selvom vi både kørte i by, på landevej og motorvej blev det til max 400 – 420 km pr opladning. Opladning af Polestar 2 var meget simpel og bilen viste fint på displayet, hvor meget strøm der var ladet i procent og hvad det svarede til i kilometer. Samtidig kunne også ses hvor lang tid, der var tilbage af ladetiden.

Sådan ser strømindikatoren ud på Polestar 2

Vores Polestar 2 indeholdte:

  • Lækkert rent design
  • Performance i topklasse
  • One Pedal Drive (se beskrivelse herunder)
  • Google tjenester
  • Stemmestyring
  • 0-100 km/t på mindre end 5 sekunder
  • Adgang via Polestar 2 app på din smartphone
  • 100% elektrisk
  • Lydanlæg fra Harmon Kardon, som efterhånden leverer lyd til flere bilmærker, og det forstår man godt, for de er absolut skarpe på det område. Lyd er svær at beskrive, så når du prøvekører en Polestar 2, så husk også at skrue godt op for højtalerne.
  • Touch-adgang i dørhåndtagene
  • 2 el-motorer
  • Effekt 2 x 150 kW = 300 kW/408 HK
  • Drejningsmoment 660 Nm
  • Et kvikt spark ind under vognen bagtil og bagsmækken åbner sig automatisk. Ret skønt når man har hænderne fulde af indkøbsposer.

To ting jeg vil fremhæve i Polestar 2

Bilen har ingen start/stop-knap eller nøgle der skal sættes i tænding. Du ankommer til bilen og har  din nøglebrik i lommen, dørene registrerer dig og når du er klar til at køre sætter du blot bilen i ”D” og kører. Når du parkerer, sætter du bilen i ”P” og åbner døren, der er heller ingen håndbremse. Polestar 2 starter og stopper uden lyd, og det føles ret lækkert.

– One Pedal Drive er virkelig smart, man skal dog lige vænne sig til det. Du bruger overhovedet ikke bremsen, men kun speederen. Hvordan kan det lade sig gøre?, tænker du så nok nu, men jo det forgår således: Du trykker på speederen og kører og når du så nærmer dig et kryds, så slipper du blot langsomt speederen og bilen bremser ned af sig selv. Slipper du speederen hurtigt så bremser bilen mere voldsomt. Efter et par små ture er du blevet vant til det. Jeg synes det er genialt.

Interiøret er smukt og strømlinet. Her ser man midterkonsollen med automatgearet & den store touchskærm med 360 graders kamera

Læs mere om Polestar 2 på Polestar´s egen hjemmside

Netop nu sprøjter bilproducenterne nye elbils-versioner ud på markedet i høj hast og der sammenlignes på rækkevidde, priser samt størrelser, men det er stadig lidt af en udfordring at finde ledige hurtig-ladestandere i Danmark, og jeg håber virkelig at der snart bliver flere af dem. Polestar 2 er dog absolut uden skyld i manglende ladestandere og vores køretur var en stor fornøjelse alligevel.

Her oplader vi bilen på vores tur rundt i Danmark. Folk var vældig interesserede i bilen og det nye mærke.

Kvindernes Bilmagasin giver Polestar 2 følgende stiletter:

Design:

5 ud af 6 stjerner til kørekomfort

Køreglæde:

5 ud af 6 stjerner til kørekomfort

Value for money:

5 ud af 6 stjerner til kørekomfort

Startpriser ligger på kr. 449.000,- med firhjulstræk, udstyr og elektrisk drivline på højt niveau.
Testbilen koster kr. 530.940,- incl. performance pakke, metallak og trækkrog (kr. 15.000,-).

Polestar Danmark har venligst udlånt Polestar 2 til test af Kvindernes Bilmagasin.
Polestar Danmark har ikke været medvirkende til denne artikel.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Female-Drivers-Club-Logo-1

VÆR MED FRA STARTEN!

Female Drivers Club er et upolitisk kvindeligt erhvervsnetværk med oplevelser indenfor high-end livsstilsprodukter og luksusbiler, kompetenceudviklende foredrag, diversitet samt miljø og bæredygtighed som omdrejningspunkt. Skriv dig op nu – så holder jeg dig løbende opdateret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er et upolitisk kvindeligt erhvervsnetværk med oplevelser indenfor high-end livsstilsprodukter og luksusbiler, kompetenceudviklende foredrag, diversitet samt miljø og bæredygtighed som omdrejningspunkt.

Skriv dig op i dag, så opdaterer vi dig med endelig lanceringsdato.