Netværk for kvinder i Autobranchen
Det lå ikke i kortene at Camilla Lajer Bergholdt skulle overtage sin fars forretning, Matchbiler, i Århus. Men med en ilddåb som fejepige som 14-årig, krydret med et eventyr ude i den store verden med rygsæk, en Cand. Merc. i Finansiering og International Handel og stillinger som Relationship Manager hos Bloomberg og Associate Director hos finanshuset Morningstar Inc, føler hun sig mere end klar til at kaste sig ud i nye eventyr i autobranchen. Ja, faktisk finder hun branchen yderst interessant og med mange muligheder for at disrupte markedet og finde nye veje.
Dette er tredje udgave af “Månedens Netværker”, hvor Kvindernes Bilmagasin sætter fokus på medlemmerne i vores Branchenetværk. Vi håber, at du vil blive lige så inspireret over de helt forskellige fortællinger fra kvinderne i netværket, som vi bliver på vores netværksmøder.
Fejepige som 14-årig
Tilbage i 1989 startede Camillas far sit værksted i Hørning. Samme år blev hun født. Igennem mange år boede de med forretningen og hun er derfor ’vokset op i en bilforretning’. Der er ingen tvivl om at duften af benzin er noget hun er vant til samt det at være omgivet af mange mennesker. For når døren fra huset åbnes op indtil forretningen, så kan man ikke andet end blive en del af hverdagen.
Privat er Camilla gift med Martin og sammen har de datteren Cornelia på 2 år. Livet i en bilforretning er aldrig kedeligt og første gang som ansat blev som 14-årig som fejepige. Derefter fortsatte hun i administration og sidenhen regnskab, da livet på handelsgymnasiet viste at tal og økonomi var meget sjovt.
Det lå ikke altid i kortene at Camilla skulle blive en del af autobranchen
Lysten til at se hvad livet kunne give hende eller til at bevise hun kunne stå på egne ben, gav mange gode oplevelser med sig inden hun i januar 2021 blev en del af ejerkredsen i familieforretningen som er startskuddet til et generationsskifte. Inden det, blev det til 5 års studie på Aarhus Universitet og en Cand. Merc i Finansiering og Regnskab. Herunder blev et semester i Hong Kong efterfulgt af praktikophold på 10 måneder i Shanghai, Kina og hertil 5 år i London som Relationship Manager i verdens største finansiel data/softwareudbyder, Bloomberg.
Læs også: Månedens Netværker – Pia Bagge: Lavet på en lift
I London mødte hun hendes mand Martin og da de var klar til at rykke til Danmark tog de det ’sabbat år’ ingen af dem havde taget tidligere og rejste 6 måneder rundt med rygsæk. Igennem Sydamerika og videre over til New Zealand, Australien og Japan.
Noget Camilla ser tilbage på og vil anbefale alle at gøre hvis muligheden opstår. Det blev sidenhen til et par år i København som landeansvarlig for Morningstars bæredytgighedsteam med rådgivning indenfor integration af dette i den finansielle branche.
Derfor var rykket ind i forretningen hverken let eller ligetil, men det har været det hele værd. ”Der er ingen tvivl om at bilbranchen altid har lagt mit hjerte nært og da snakken igen faldt på at arbejde sammen så var jeg ikke længere i tvivl – det var en mulighed som var for god til at forpasse. Min familie har brugt hele mit liv på at bygge det op og det er en ære at kunne være med til at sikre den fortsatte drift og udvikling’’ lyder det fra Camilla.
Læs også; Ny Volvo EX30 – Markedets billigste og bedste elbil til dato
Autobranchen er ofte den som først mærker når en krise er på vej, den er underlagt stor politisk bevågenhed samt er ofte udskældt både på produkt og til tider serviceoplevelser. Derfor er der også så mange muligheder for at komme ind og disrupte markedet og finde nye veje.
Hvad overrasker dig mest ved autobranchen?
Profilerne er meget ens. Det en branche hvor man ofte ’gør tingene som man plejer – for det virker’, men med den udvikling branchen er igennem i disse tider, så er det måske på tide at se nye steder hen, når vi skal finde talent? Generelt er det min oplevelse at branchen skoler eget talent. Dette er også godt men jeg tror på vi kan lære af og se os lidt omkring og trække på erfaringer gjort fra andre brancher og derved åbne lidt op for vores talentmasse.
Hvad er den største risiko branchen står overfor?
Det er helt sikkert svært at sige men branchen står uden tvivl overfor en række megatrends. Med den teknologiske udvikling i centrum, ser vi ind i introduktionen af selvkørende biler (derfor det forsvindende behov for selv at eje en bil), det faktum at en elbil ikke har samme frekvens af besøg på værkstedet som en konventionel brændselsbil og til sidst agentmodellen, som uden tvivl sætter et pres på den måde som en bilforretning drives på i dag.
Så hvis vi kigger på den traditionelle SWOT-model, så er der en del trusler vi skal forholde os til, men med trusler opstår også en masse muligheder og det er disse som bliver spændende at forfølge i fremtiden.
Læs mere om Camilla på Linkedin eller mød hende i hendes bilforretning, Matchbiler i Århus.