Mercedes C 300 coupé: En fryd for øjet

Mercedes skiller sig væsentligt ud fra de fleste andre producenter, så jeg så frem til at teste den nye C 300 Coupé, og jeg blev ikke skuffet når det kommer til køreegenskaberne.

Intuitiv brugerflade?
Automatgearet betjenes fra ratpinden, hvor du i de fleste andre biler betjener vinduesviskeren, og det lykkedes mig da også en mørk vintermorgen at komme til at sætte bilen i frigear i stedet for at bruge viskerbladene!

En fryd for øjet

Infosystemet styres dels via panelet i midterkonsollen, fra rattet og Mercedes Me appen. Jeg mener selv, at jeg generelt er rimelig ferm til at lære forskellige systemer at kende og ellers prøver jeg mig frem. Mercedes er dog ikke særlig intuitiv, jeg måtte ty til brugermanualen for at finde ud af, hvad den kan og hvordan det betjenes. Det lykkedes mig aldrig helt at finde ud af navigationen, og min tålmodighed duer ikke til at bruge lang tid på at taste destinationen ind. Hvor er den smarte touchscreen Mercedes?

Solskærmen er lidt uheldigt placeret, da jeg klappede den ned for at undgå at blive blændet af solen, dækkede den det meste af mit synsfelt, jeg måtte vippe den op langs forruden og så på med solbrillerne.

Pænt ser det ud, men knap så brugervenligt.

De små, lækre detaljer
Bilen var AMG stylet. som giver bedre køreegenskaber, et frækkere udseende både indvendigt og udvendigt. Jeg har efterhånden testet en del bil, men C300’eren er faktisk den jeg har fået flest kommentarer for på gaden, jeg er åbenbart ikke den eneste der drejer hovedet når jeg ser en lækker bil og der er ingen tvivl om, at C300 Coupé er en smuk bil. Mercedes har forstået at lave et flot design, der giver et eksklusivt og sporty udseende og fremragende køreegenskaber, der virkelig får udnyttet effekten på kW 190/ 258 hk. Det var ren nydelse at trykke på speederen og mærke accelerationen og bilen der sugede sig fast på vejbanen.

Læs mere om AMG styling

En lækker lille detalje ved coupé’en er selen der kører frem når du lukker døren, samt strammer til, når du har spændt den.

Da jeg en morgen kom ned til en snefyldt bil blev jeg et øjeblik irriteret over, at der ikke var nogen isskraber i testbilen. Jeg trykkede på max på klimanlægget og vupti, så var bilens for og bagrude fri for sne og is i løbet af meget få minutter, jeg var imponeret og hurtigt klar til at køre.

Egoist bil
Det er en egoistbil, hvor bagsædet er mest til pynt. Det at få en autostol ind på bagsædet var noget af en bedrift, og når den endelig var sat i, og forsædet klappet tilbage, var der ikke plads til min datters ben, medmindre jeg kørte passagersædet helt frem. I og med at det er en coupé, er dørene meget brede, hvilket gav endnu en udfordring da jeg skulle mosle datteren ud af bilen, samtidig med at jeg skulle passe på, at døren ikke rakte for langt ud på cykelstien, hvor cyklerne kom kørende i høj fart. Jeg var helt svedig da jeg endelig fik hende ud af bilen, så jeg må konkludere, at en coupé er meget upraktisk, så længe jeg har et barn der sidder i autostol. Til trods for alle mine anstrengelser var min datter meget ulykkelig da jeg havde afleveret testbilen og hentede hende i vores egen bil, hun ville hellere køre Mercedes!

Læs også vores artikel om Mercedes B 200

Pladsmangel på bagsædet.

Så er der lige det med prisen
Mercedes C coupé fås fra 530.998,- Testbil koster 857.957,- inkl. ekstra udstyr for 191.359,- Til gengæld får du ren køreglæde for alle pengene, infotainmentsystemet trækker dog ned og jeg lander derfor på 4 stilletter.

2 replies
  1. Henning
    Henning says:

    Hej Karen.
    Prøv lige at læse op på ydelse motor.
    190 (258) / 5800 – 6100
    Nominel ydelse (kW [hk] ved o/min)

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *