Michelin – fra dækproducent til madanmelder

I enhver lille fransk landsby med respekt for sig sælges dér croissanter, vin rouge og pneu, man kan ikke sige pneu uden at sige Michelin, som er en af verdens største producenter af dæk, MEN navnet er også en af de mest læste bøger Michelin-Guiden. Hvad har de med hinanden at gøre?

Denne artikel er sponsoreret af Michelin Danmark

Michelind mand fra dækproducent til madanmelder

Bibendum har smidt cigaren

Det var den franske designer Marius Rossillon, som i 1898 tegnede Michelin Manden. Marius blev inspireret af en bunke stablede bildæk, og hans fortolkning af bunken med pneu blev til Michelins verdenskendte og ikoniske logo Michelin Manden, som rent faktisk har et fint fransk navn – Bibendum.

Michelin Manden er et af verdens ældste varemærker og han blev i år 2000 kåret, som verdens bedste logo i historien. Bibendum er en ældre herre på 202 år, han har beholdt sin ikoniske form, men har smidt cigaren, er blevet mere muskuløs og har tabt nogle af sine kilo.

Læs også: Toyota bekræfter ny minibil, skal hedde Aygo X

Det er sjovt at se, de gamle Posters med Bibendum med store armbevægelser, høj cigarføring kørende på sin cykel. Man kan nu se ham i mere moderne udgave. Han symboliserer heldigvis stadigvæk hele Michelin Gruppen herunder dæk til personbiler, lastbiler, landbrug, flyindustrien og entreprenører, og så er han den stolte frontfigur på Michelins forskellige mad- og rejseguider.

Bibendum kan opleves både på de Sociale Medier, du kan også være heldig at få fingrene i ham på diverse auktioner som et samleobjekt og han kan ses på Michelins inspirerende museum: L’Aventure Michelin i Clermont-Ferrand, Frankrig. Hvor de med disse vise ord – åbner dørene for dig:

Gårsdagens oplevelse er grundlaget for morgendagens fremskridt

Michelin mand hvid peace

Hvad skulle Michelin bruge en guide til?

Michelin-Guiden blev startet af dækfabrikanten André Michelin, han var en fransk kreativ herre, som skulle have solgt nogle dæk til de 3.000 biler, der kørte på de franske veje. Hvordan gør man så det? Jo man deler selvfølgelig ud af de rigtig gode oplevelser, som folk kan køre langt for at besøge. Så deres dæk blev rigtig godt slidt… (Ja, vi skrev jo kreativ!) Michelin startede nemlig Michelin-guiden i håb om at sælge flere dæk!

De første Michelin-Guides

I de første Michelin-Guides kunne bilejerne læse om, hvor man kunne få benzin på, få udskiftet glødelamperne og selvfølgelig få skiftet dæk på bilen. De informationer kombinerede Michelin med oplevelsen af at få et lækkert måltid mad og en overnatning. I 1920’erne begyndte de at bedømme spisestederne i Michelin-Guiden en gang om året. De berømte stjerner blev indført og blev bedømt udfra 5 kriterier. Michelin sørgede for, at folk var sikre på, at måltiderne de kørte efter, var hele køreturen værd. Der findes i dag forskellige Michelin-Betegnelser:

  • = En rigtig god restaurant i sin kategori
  • ☆☆ = En restaurant der er en omvej værd
  • ☆☆☆ = En restaurant der er værd at rejse efter
  • Bib Gourmand: Er en betegnelse som uddeles af Guide Michelin til restauranterne, som leverer god mad til rimelige priser.
  • Plate Michelin: The Michelin Plate uddeles til de restauranter hvor du får de allerbedste måltid.
  • Michelin Green Star: Er Michelins nye bæredygtighedspris, gives til restauranter som fokusere bæredygtigt.

Michelin-stjernen er dét mest prestigefyldte en restaurant og kok kan bryste sig af. Danmark fik sine 2 første Michelin-stjerner i 1983 den ene gik til Kong Hans, som stadigvæk har beholdt sin prstigefyldte Michelin-stjerne.

Danmark og Norden er blevet et udflugtssted for Gourmet-elskere fra hele verden. I 2015 valgte Michelin at udgive en særlig udgave af Michelin-Guiden, hvor de fokuserede på nordiske storbyer.

I 2021 deler 27 restauranter 38 Michelin-stjerner. Noma og Gernaium har ikke kun skrevet sig ind i historien som World’s 50 Best Restaurants som nr. 1 og 2, de har også fået alle de 3 eftertragtede Michelin-stjerner.

Michelin skilt 2020

Hvad med fremtiden? Ja den er bæredygtig

Ja ifølge Michelin bliver den bæredygtig. Michelin sigter igen højt imod stjerner og vil være en af de mest innovative, ansvarlige og højtydende virksomheder i verden, når det gælder miljø og socialt ansvar.

Bæredygtighed og dækindustrien

Hvem havde troet, det var muligt at bringe bæredygtighed ind i dækindustrien? Men det er faktisk allerede sket, fordi det er en agenda, som ligger meget højt på Michelins mål for fremtiden. De har sat sig dét mål, at i år 2050 vil Michelin-dæk blive produceret af genanvendelige, nedbrydelige materialer.

Og, det er lækkert! Michelin redder vores maver, samtidig med at de hjælper med at redde vores planet.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *