MINI har været indbegrebet af mode og luksus i mange år og med lanceringen af den nye fuldt elektriske model Cooper SE er der stadig rigelige mængder charme og ikonisk design at spore, dog vil den bilinteresserede med det samme kunne spotte én ting, der afviger fra en “almindelig” bil.
Der har længe været en tendens til at designet på de mange nye el-biler ikke ligefrem var noget af det smarteste. Tværtimod har man tit kunne se, at der fra nogle bilmærkers side ligefrem var en tendens til et lidt klodset design. Den tendens har MINI heldigvis ændret på, for den nye elektriske model SE ser smart ud.
Men hvad er det så, der ikke ligner noget på en “almindelig” bil ? Jo, hvis du ser fronten på MINI Cooper SE, vil du spotte med det samme, at kølergrillen ikke ser ud som på andre biler. Der er ikke grill med gitter, her er den mere rund og tillukket på fronten.
Funktioner
Når du kører el-bil er der kun ét gear, altså et automatgear, men uden gearskift, det er meget enkelt og føles nemt og lækkert. MINI Cooper SE er tilmed hurtig og får dig fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder.
Du har mulighed for at indstille i fire forskellige kørselsindstillinger: Sport, Mid, Green og Green+ og derved vælge om du vil køre sjovt eller spare på strømmen. Funktionen Green+ deaktiverer klimaanlæg og sædevarme.
MINI Cooper SE drives af en 96-cellet, 32,6 kWh (bruttokapacitet) højspændings-batteripakke, der er monteret under gulvet (mellem forsæderne og under bagsæderne). Placeringen af batteriet giver den 100% elektriske MINI et ekstra lavt tyngdepunkt, som forbedrer stabiliteten og giver dig en sjov køreoplevelse.
Bilen konverterer bremseenergi til elektricitet ved at bruge sin motor som generator og sender lidt strøm tilbage i dit batteri, hver gang du bremser. Faktisk bremser MINI Cooper SE automatisk, når du letter foden fra speederen.
Udstyrsvarianter
MINI Cooper SE kan købes i den ikoniske 3-dørs model. Du har mulighed for at vælge mellem tre forskellige udstyrsvarianter:
Essential, Experience og Maximise og fem til seks farvevalg alt efter, hvilken variant du bestemmer dig for. Derudover kan du også vælge tag i kontrastfarve, sidespejle i forskellige farver samt fælge. Testbilen som jeg kørte var i White Silver og modellen hed Experience.
Af standardudstyr kan nævnes:
- sports multifunktionsrat i læder
- sportssæder
- MINI driving modes
- automatisk klimaanlæg
- Performance control
Af standardudstyr i Experience kan nævnes:
- Adaptive LED-forlygter
- MINI head-up display
- Harman Kardon højtalersystem
- MINI navigation 8,8″ skærm
- trådløs opladning
- komfortadgang
- sædevarme
- lyspakke
Tilslut til MINI Connected
Med MINI Connected App kan du få information om ladestand på bilen, offentlige ladestandere, styre bilens klimaanlæg inde fra huset samt planlægge dine køreture. Det hele kan tjekkes via din app.
Læs også vores test af MINI Cooper S Clubman
Sikkerhed
- akustisk fodgængeradvarsel
- real time traffic information
- alarm
- parkeringssensor
- parkingassist
- drivingassist
- fartpilot
- bakkamera
Opladning af MINI Cooper SE
Du sætter blot kablet i laderen, der sidder under et dæksel i bilen, som skulle du tanke benzin, og derefter tilslutter du ladestanderen. Det er meget simpelt og der er mange forskellige steder med el-ladere, hvor du kan oplade din MINI Cooper SE:
- Hjemme
- På job
- Ved togstation
- Ved supermarkedet
- På tankstationer
- Langs motorvejsstrækninger
- I parkeringshuse
Når du anskaffer dig MINI Cooper SE medfølger der AC- og DC-kabler, og der er indrettet et separat kabelrum i bagagerummet, så dine kabler ikke sviner dine indkøb og tasker til.
MINI Cooper SE kan oplades 80% på 35 minutter med et DC-kabel. Jeg forsøgte mig med den noget langsommere opladning med et AC-kabel, der tog tre timer at oplade 70%.
Det er muligt at bestille en MINI Wallbox til installation derhjemme eller tilkøbe et abonnement med en ladebrik, der anvendes på offentlige ladestandere. Jeg opladede MINI Cooper SE på en E.ON-ladestander.
Fakta-boks
- Motor for/bag 135 kW
- Samlet ydelse 184 HK
- Samlet max moment 270 Nm
- Batterikapacitet 32,6 kWh
- Rækkevidde 216-234 km ifølge WLTP-norm
- Ladehastighed, indbygget lader 11,2 kW (3 faser)
- Ladehastighed, hurtig lader 50 kW
- Batterigaranti 8 år/160.000 km
- 0-100 km/t. 7,3 sek.
- Køreklar vægt 1.365 kg
- Totalvægt 1.770 kg
- Bagagerum (for/bag) 211-731 liter
MINI Cooper SE – konklusion
Med Cooper SE som nyhed, har MINI nu bevæget sig ind i en ny æra. Bilen føles utrolig behagelig at køre og du får en dejlig køreoplevelse med et gear der fungerer perfekt og på trods af at du her har en elektrisk bil endda til en rimelig pris kr. 265.000 – 300.100 alt efter udstyr, er der ikke gået på kompromis med køreegenskaber og en lækker kabine. Rattet er lidt stramt i det, men det er egentlig en god fornemmelse det giver. Undervognen er hård, og det er en smagssag, så der må du selv ud på en køretur for at se om du er til det, jeg kunne godt lide det. Min samlet vurdering er en skøn og sjov bil med lækker kabine til en rigtig fin pris set i forhold til andre elektriske biler på markedet på nuværende tidspunkt. Rækkevidden på de ca 200 km (alt efter kørsel) kan dog blive en udfordring især, hvis du kører længere ture dagligt. Er du derimod mest en bybilist eller har kort afstand til job og kan lade hjemme, så er MINI Cooper SE perfekt til dig.
Kvindernes Bilmagasin giver MINI Cooper SE følgende stiletter:
Design
Køreglæde
Value for money
Priser fra kr. 265.000,-.
Testbilen MINI Cooper SE Experience koster kr. 284.500,-.
Leasingpriser fra kr. 3.995,- pr. måned med kr. 10.000,- i førstegangsbetaling
Testbilen var venligst udlånt af MINI DANMARK. De har ikke haft indflydelse på denne artikel.
Læs endnu mere om MINI her