Ny Ford Fiesta: Nu som ACTIVE crossover

Terre-Blance luksus Resort i Nice er indrettet som en lille landsby, der byder på et væld af selvforkælelse, såsom golf, spa og wellness. Her tilbringer gæsterne dagen enten i wellness området, ved poolen eller på golfbanen. Det var ikke tilfældigt, at præsentationen af den nye Fiesta Active foregik lige netop her – bilen henvender sig netop til det aktive folkefærd eller pensionisterne, der nyder sin tredje alder. Kvindernes Bilmagasin var med i de fantastiske omgivelser.

Temperaturen sagde 19 grader over Nice, I københavn stod jeg op til 25 grader, så det var ret paradoksalt at skulle sætte sig ind i flyveren og flyve ned til gråvejr og regn, når Danmark bød på endnu en skøn sommerdag.

Anyway, Nice er nu aldrig et skidt sted. Specielt ikke Côte-d’Azur-området. Jeg havde masser af bjergkørsel og smuk udsigt langs den franske rivera i sigte, når den nye Ford Fiesta Active skulle prøvekøres. Jeg kendte ikke meget til modellen, inden jeg rejste derned, men jeg forestillede mig, at det er en pendant til en SEAT Arona. En Cross-over/SUV af en slags.
SUV er det nu ikke. Med sine kun 18 millimeters højdeforskel ift. en almindelig Fiesta synes jeg ikke helt, den opnår den højdeforskel, som Ford havde ønsket sig. Så jeg vil helt sikkert holde mig til udtrykket Cross-over i denne omgang.

Fiesta Active er en pæn og harmonisk bil. Dét, at den lige er løftet en smule og fået et markant, sporsligt skørte-sæt hele vejen rundt, gør, at den ser utrolig indbydende ud. Det ydre design giver den mig faktisk en lille smule associationer til den tidligere model VW Polo Cross. Med sin 17 tommer fælge og de flotte LED forlygter, samt det meget iøjenfaldende, sorte “diamant-gitter” i kølerhjelmen, er det en sports-cross-bil, som helt sikkert kommer til at vække opsigt herhjemme på vejene.

En af de ting, som jeg elsker ved denne bil er, at den fåes med B&O PLAY. Godt nok er det kun en “light-version” af det almindelig B&o anlæg, men det første, der stikker mig i øjenene, da jeg stiger ind på førersædet, er det elegante lille B&O emblem i instrumentbrættet. Ja, man har vel snude for kvalitet. Man skal dog være opmærksom på, at lyden lever ikke helt op til den velkendte B&O lyd vi kender hjemmetfra stuen. Men det smager da lidt af fugl.


Derudover elsker jeg, at Ford næsten altid tilbyder ratvarme og varme i forruden. Lige nu ved denne årstid er det absolut til ingen verdens nytte, men jeg kan forsikret jer for, at det er Guds gave til folket på en kold vintermorgen med sne og frost.

I forhold til køreregenskaberne er jeg faktisk ret positiv over den nye Active. Den virker lækker, stram og gedigen i undervognen – på den bløde måde, og den virker ganske stille i kabinen.
Pladsen i kabinen virker til at være fuldstændig den samme som i en almindelig Fiesta – pladsen på bagsædet er ikke prangende! Det er en egoistbil, og ikke en familiebil med plads til store unger på bagsædet.

Jeg forestiller mig, at Active er til dig, som enten bor inde i byen, har en aktiv hverdag, med sportsaktivietelter og ønsker at skille sig lidt ud fra mængden
Alternativt er den også god til den 3. alder, hvis man ønsker at neddrosle bilparken fra 2 til 1 bil, fordi pensionsalderen kommer snigende – så har du her en praktisk, køredynamisk og smart lille bybil.

Den nye Active fåes både i 3 dørs og 5 dørs udgaver. Den fåes i 2 forskellige udstyrsvarianter: Active I og Active II.
Active I består bl.a af 17″ alu, sort frontgrill, sæder med sportsbetræk, opvarmet forsæder, opvarmet forrude og 6,5″ touchskærm.
Active II består bla af. B&O PlAY Lydsystem, fartpilot inkl. hastighedsbegrænser, regnsensor og skilte genkendelse.

Prisen starter fra kr. 182.480,- for en 100 HK motor, kr. 191.880,- for en 125HK og kr. 194.980,- for en 140HK.

Se mere på ford.dk

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *