Den lille 208 er nu på gaden i helt nye klæder. Smart og sporty og med et nyt revolutionerende i-Cockpit med 3D head-up display.
Designet på den ny peugeot 208 både yderst og inderst er som en invasion fra rummet. Landede der lige en lille ufo i min indkørsel ?
Er Peugeot 208 inspireret af et rumfartøj ?
Ja, det kunne man altså godt foranlediges til at tro. Både kørecomputer og instrumentpanelet har et meget spacet look. Det meste kan jeg lide, men der er dog også noget som irriterer mig. Rattet synes jeg er en anelse for kantet og småt efter min smag, men det er der muligvis andre, der vil synes om, så det er klart en smagssag, til gengæld er kørecomputeren foran mig meget, meget smal, hvilket resulterer i, at jeg har problemer med at se, hvad der står på displayet. det er et problem for mig lige meget om jeg justerer sædet eller ændrer på ratindstillingen. Jeg måtte sågar have mændene i familien ud på en køretur for at se om det var bedre eller om det måske var mig, der var blevet kort i overkroppen over natten. Uheldigvis for 208 var det ikke meget anderledes for mændene og deres udsyn, jeg var dog lettet over, at det ikke var mig, der var problemet.
Skærmen i midten er drejet en smule mod føreren, den har dansk tekst og måler 7″, den fungerer fint. Skal du bruge navigation i denne version, er du tvunget til at koble dig på via din smartphone og et kabel, som også kan bruges med Apple Carplay. Jeg blev til gengæld fan af den lille klap, der sidder lige under tangentknapperne til indstilling af recirkulation m.m., den kan vippes ned og så kan din mobil placeres der, mens du kører.
Læs vores test af Peugeot 508
Udvalgt standardudstyr i Peugeot 208 Allure:
- 16″ alufælge
- 3D i-cockpit (som er virkeligt smart og anderledes tænkt)
- LED kørelys + LED baglygter
- Tonede ruder, bag
- Regn- og lyssensor
- Elektriske sammenklappelige sidespejle med varme
- Aut. klimaanlæg
- Læderrat
Den helt nye 208 har fået rigtig fine lygter. Foran er der en lysdiode der går skarpt ned fra lygten mod kofangeren. Over løven på grillen er 208 skrevet på fronten alt sammen på en fin og elegant måde. Også på bagsmækken er der skrift. Der er ingen tvivl om at de franske designere kan deres kram, det ser man tydeligt på 208, hvor det hele går op i en højere enhed, og de har sørget for en god dimension på både front og bagende.
Sikkerhed i den helt nye Peugeot 208:
Franskmændene har tænkt på sikkerheden og her kan bl.a. nævnes:
- Vejbaneassistent
- Front kollision advarsel
- Træthedsalarm
- Automatisk nødbremse
Føler man sig tilpas i kabinen ?
Ja, det synes jeg, man gør. Man har ikke fornemmelsen af, at man kører en lille bil, der er pænt med albueplads og sæderne er komfortable og virkelig lækre. Bagsædepladsen er dog lidt trang, men har du mindre børn, er 208 et rigtig fint valg. Bagsædet er også forsynet med Iso-Fix beslag. I Allure-versionen som jeg testede, var der både elektrisk start/stop-knap og elektrisk håndbremse, hvilket giver et ekstra elegant finish i kabinen og en dejlig fornemmelse i hverdagen.
Bagagerummet kan indeholde 265 liter med bagsæderne oppe og 1.106 liter med bagsæderne lagt ned.
Læs også testen af Peugeot 2008 her
Benzin eller diesel
Det er helt klart en smagssag om man er til det ene eller det andet, jeg testede begge to. Benzin-udgaven Peugeot 208 Allure 1,2 PureTech 100 HK føltes let at køre og var rimelig i optræk, mens diesel-udgaven Peugeot 208 Allure 1,5 BlueHDi 100 HK kørte rigtig godt, når den var i fart og var meget økonomisk, hele imponerende 24,4 km/l. Begge udgaver havde 6 gear, hvilket jeg klart vil anbefale.
- Benzinmotoren hedder PureTech
- Dieselmotoren hedder BlueHDi
- Begge motorvarianter kan vælges i tre udstyrsmodeller: Active, Allure og GT Line
- I benzinmodellen kan du både vælge manuelt- og automatgear, mens dieselmodellen kun findes med manuelt gear.
- Begge motorvarianter er billige i grøn afgift max kr. 590,- pr. halvår.
Konklusion
Jeg synes den er rigtig lækker og anderledes, et frisk pust og ikke som alle de andre mindre biler. Er man til et smart design og kan man godt lide at skille sig en anelse ud fra mængden, så er det sporty look lige i øjet. Peugeot´s lille bil har alle dage været en succes og det er jeg ret sikker på, at denne model også bliver. Selvom jeg ikke er vild med placeringen af selve kørecomputeren i forhold til rattet, så er 3D i-cockpittet med head-up displayet smart og nytænkende. Du må helt klart ud selv for at prøve en tur i den helt nye Peugeot 208.
Kvindernes Bilmagasin tildeler den nye Peugeot 208 følgende stiletter:
Design:
Køreglæde:
Value for money:
Pris:
Peugeot 208 startpriser fra kr. 147.990,-
Testbil benzin: Peugeot 208 Allure 1,2 PureTech 100 HK
pris inkl. ekstraudstyr kr. 210.490,- (Panoramaglastag, Bakkamera og Driver Assist Pack)
Testbil diesel: Peugeot 208 Allure 1,5 BlueHDi 100 HK
pris inkl. ekstraudstyr kr. 210.490,- (Panoramaglastag, Bakkamera og Driver Assist Pack)
Peugeot 208 er kåret til Årets Bil i Europa 2020.
Senere på året kommer Peugeot 208 også i en 100% elektrisk model.
På Peugeot´s egen website kan du læse mere om den helt nye Peugeot 208
Testbilerne var venligst udlånt af Peugeot Danmark. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.