Det var en meget skrap orange farve, der mødte mig i sidste uge, da jeg hentede Renault Megane RS Trophy for Kvindernes Bilmagasin.
Specialversionen RS Trophy – er en sjov racerbil med kæmpe udstødning midt bag og et voldsomt rabalder ved start.
Sjov i gaden
Her taler vi om en bil i mellemstørrelsen, der virkelig forstår at gøre sig bemærket. Modellen fås i to farver, den orange som jeg testede og så en gul. Hvad enten du vælger den ene eller den anden farve, så skal der nok blive kigget efter dig på gaden. Oveni kommer så den meget voldsomme buldren, der lyder, når du trykker på Start-knappen – alle kan høre, at du er på vej.
Masser af udstyr
Renault Megane RS Trophy har et hav af udstyr og som et udvalg kan nævnes:
19” Fuji Light alufælge med røde bremsekalibre, sorte Recaro sportssæder, sportsudstødning, RS monitor, rat i Alcantara og læder, fartpilot, el-ruder, parkeringssensorer, bakkamera, nøglefrit dørsystem og Renault Multisense, som indstiller dine kørselsønsker alt efter om du er til neutral, comfort, race m.m.
Den vertikale skærm giver et lidt anderledes look á la dem Volvo har i deres biler, og det højner helhedsindtrykket af kabinen.
Fart over feltet
Modellen fås i to varianter: RS med 280 HK og som denne model RS Trophy med 300 HK. Jeg må tilstå, at den skyder en hulens fart, rent faktisk 0-100 km/t på 5,7 sek. Modellen har et 6-trins manuelt gear, og selvom jeg normalt foretrækker automatgear i de dyrere biler, så passer det simpelthen bedre med et manuelt gear her, så man selv har mulighed for at smække op i højere gear på hurtigere tid. Desværre syntes jeg, at gearet var en anelse for hårdt, og det var ærgerligt.
Modellen har Launch Control, der giver en effektiv start og Multi Change Down optimerer accelerationen efter et sving.
Sportssæder
Recaro Performance sportssæderne i RS Trophy var formstøbte, men lige tilpas, og man sad faktisk rigtigt godt og blødt i dem.
Låsesystem
Jeg må sige, at låsesystemet virkelig imponerede mig. Man nærmer sig bilen og idet den registrerer dig, så låses dørene op. Det samme sker, når du går fra bilen igen. Du behøver kun at lukke døren og gå, så bipper bilen og dørene låses. Sindsyg smart detalje, Renault der har fundet på.
Finally
Min samlede vurdering er at Megane RS Trophy er sjov at køre, hvis man går efter en slags ”fun-bil”, hvor fart og acceleration er i top. Den er meget livlig og undervognen ret hård, hvilket især mærkes, når man kører over bump og ujævnheder på vejbanen. Morgenkaffen kan du godt lade blive hjemme, hvis ikke du vil have pletter på skjorten.
Er du derimod mere til en bil med komfort og ensartet kørsel er det nok en anden type bil, du skal vælge.
Renault Megane RS Trophy får følgende stiletter af Kvindernes Bilmagasin:
Design:
Køreegenskaber:
Value for money:
Renault Megane RS Trophy 1.8 Tce 300 benzin
Farve: Orange Tonic Metallak
Startpris for Megane RS kr. 444.900
Pris for denne model incl. ekstraudstyr kr. 554.600
Megane RS Trophy forhandles hos https://www.hessel.dk/
Se en lille video her: