Suzuki Ignis: Verdens mindste SUV

Allerede sidste sommer, da jeg besøgte Suzukis pressechef, John Mogensen, fik jeg fortalt nyheden om, at Suzuki kom med en ny model af Ignissen. Ignissen har været på markedet før i tiden, men ifølge pressechefen skulle den denne gang komme i en meget mere smart og moderne version.  Den kigger Kvindernes Bilmagasin nærmere på.

Sidste uges pressebil hed Suzuki Ignis, og nu var det blevet min tur til at få syn for sagen.

Jeg skulle hente bilen hos Harris Hansen biler i Helsingør, og jeg mærkede hurtigt sælgerens begejstring, da jeg fik stukket nøglerne i hånden. ”Den er ret fed, ik?” Der stod den –  en lille, fiks sag og noget af et “make-over” i forhold til den Ignis, vi kender fra tidligere.

Autostol og Baby Isabella blev installeret i den nye Ignis, og jeg fornemmede hurtigt den rare indstigningshøjde – både for mig selv, men også, da Isabella skulle løftes ind på plads. ”Verdens mindste SUV” kalder Suzuki den. Og det er det også! Den lever fint op til navnet. De store bagdøre giver en dejlig pladsfornemmelse på bagsædet, og bagagerummet rummer fint en klapvogn med afmonterede hjul. *

SUV-fornemmelsen er Suzuki sluppet rigtig godt fra trods bilens lille størrelse. Jeg havde en god fornemmelse bag rattet i bilen. Et dejlig udsyn, en god siddestilling, og ikke mindst Baby Isabella nød turen. Hun kunne følge med i alt, hvad der foregik ude i trafikken.

Ude på motorvejen fik vi rigtig givet den gas. Ignissen havde en tendens til at lyde en smule anstrengt i høj fart, og selvom den ikke vinder første pladsen i dette års Formel 1, så klarede den turen udemærket.

Fronten af bilen er designet lidt som en ”off-road” bil med det meget lodrette og firkantede design. Absolut frækt at se på. Dog virker det som om, at designeren løb tør for blæk, da han nåede midtvejs, idét bagenden af bilen slutter på en meget pludselig og lidt uheldig måde.

Designet i kabinen er heller ikke værst. Den version, jeg kørte var topmodellen, som var peppet op med en orange farve i instrumenteringen. Et nyt tiltag vi ikke har set hos Suzuki før. Derudover havde bilen bl.a bakkamera og et rigtig lækkert infosystem, som ligeså godt kunne have siddet i en dyr high-end bil.

 

Alt i alt en god oplevelse med den nye Suzuki og dejligt med et friskt pust til Suzuki Familen.

Med en indstigningspris på kr. 127.990,- synes jeg, man får meget bil for pengene. Bilen dækker mange familiers behov – hvis du er en børnfamilie, er der fin plads til autostole, og er du typen, der godt kan lide at sidde højt og stige ind i bilen (og ikke ned i bilen), så er den nye Suzuki Ignis helt sikkert noget for dig.
Dog vinder designet ikke første prisen – lige så flot fronten af bilen er, lige så lidt begejstret er jeg for bagenden af bilen, hvilket er årsagen til at jeg giver Suzuki Ignis 3 stjerner ud af 6.

Testbilens specifikationer: Suzuki Ignis, 1,2 Duajet SHVS (mild hybrid) Adventure
Pris fra kr. 127.990,-. Den bil jeg testede kostede 172.990,-

 

*Klapvognen er en City Elite, Baby Jogger

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *