Biltest: DS7 set forfra og fra siden på førersiden

Biltest: DS7 Crossback, forførende fransk

DS 19 som Citröen lancerede tilbage i 1955 blev lidt af en legende. Siden da er DS blevet sit eget mærke og har lanceret SUV’en DS7. Kvindernes Bilmagasin har testet den franske luksusbil.

DS7 set forfra og fra siden på førersiden

Først lidt nostalgi

Jeg er vokset op i et frankofilt hjem. Hver sommer pakkede vi bilen og kørte til SydFrankrig. Eftersom mine forældre er vilde med alt der er fransk, kørte vi selvfølgelig Citroën.
Det har de gjort siden ’80’erne, og de har været igennem en del af de franske modeller, heriblandt de hydraliske BX’ere, Xantia, C5, sågar en 2CV og kører i dag i en DS4. Da DS4’eren kom tilbage i 2010 at var det med elektrisk gear i stedet for automatgear – franskmændene kan jo godt lide at skille sig ud – heldigvis er de gået væk fra det elektriske gear i de større modeller og over til automatgear. Jeg bliver aldrig fan af et gear, der i den grad minder om en køreskoleelev, der er ved at lære at bruge kobling og gearstang.

Og historiefortælling

Nå, men på trods af min opvækst med den ene Citröen efter den anden, har jeg aldrig selv været fan af franske biler. Men i 2014 blev DS Automobiles officielt skabt og blev et mærke med en ambition: At personificere fransk luksus-knowhow i bilen. DS modellerne er bygget på arven fra DS 19, som blev født for næsten 60 år siden, og jeg var derfor nysgerrig efter at teste DS7 Crossback, som blev lanceret sidste sommer.

Biltest: DS7 set forfra
Kølergrillen, som DS kalder DS WINGS

Testbilen

Testbilen var en DS7 BlueHDi 180 S&S EAT8 – prestige. Og hvad betyder det så? EAT8 står for et 8-trins automatgear, prestige er udstyrspakken (udover prestige kan du vælge élégance) S&S betyder start og stop funktion og BlueHDi betyder at det er en diesel med Adblue som er et tilsætningsstof som mindsker emissionen af skadelige partikler i dieselmotoren. Tanken indeholder 18 liter og bliver fyldt op ved service. Du kan komme ud for, at lampen for Adblue lyser, og at du selv skal fylde på. Adblue kan købes på de fleste tankstationer.
Jeg hentede testbilen på en af de dejlige, varme sommerdage, hvor sorte lædersæder kan være en noget ubehagelig oplevelse at sidde i. Men ikke i DS7’eren, her har du nemlig mulighed for, udover varme i sæderne, at køle forsæderne ned! Selvom vi i Danmark i gennemsnit nok har flere dage, hvor der er brug for varme end køling i sæderne, så synes jeg det er en fed funktion. Jeg var allerede begejstret.

Læs også: Kvindernes Bilmagasin var med, da DS7 havde Danmarks premiere. Læs hele artiklen.

Kørekomfort

Sæderne er brede og behagelige at sidde i og giver god støtte i lænden. Forsæderne er elbetjente og har desuden memory funktion, så sædet kører ned og tilbage, når du slukket motoren. Det gør det nemmere at stige ind/ud.
Der er masser af plads på bagsædet, og el-justerbart ryglæn kan tilkøbes. En god idé, hvis du ofte har lange køreture med familien på bagsædet.

Biltest: Så meget plads er der bag i DS7'eren
Masser af benplads på bagsædet


Undervognen justeres alt efter underlaget, hvilket giver en behagelig køreoplevelse. Det er kun i skarpe kurver, at du kortvarigt mærker den velkendte, franske “sofafølelse”.
Ruderne er dobbeltlaminerede og holder det meste støj ude. Det er kun dækstøj og den klassiske franske lyd af bliklyset der høres, når du kører.

Biltest: DS7 set fra førersiden

Lysdesign

DS Automobile som har designet DS serien lægger stor vægt på design, specielt lys design. Det betyder bl.a. LED forlygterne drejer 180 grader og udsender et violet lys, når du låser bilen op. Forlygterne giver et virkelig godt lys, der tilpasser sig kørselsforholdene med bl.a. automatisk op og nedblænding af det lange lys.
Lyssignaturen (som DS kalder det) er i øvrigt designet til at matche bilens interiør, og det må man vist kalde fransk charme, når det er bedst. Baglygterne er 3 dimensionelle og DS har anvendt lasergravering for at give bagende det helt specielt look.

Biltest: DS7 set bag fra
I både interiør, forlygter og baglygter skal designet lede tankerne hen på ædelstene

Interiør

Kabinen er moderne og elegant og du kan vælge mellem 2 forskellige typer interiør: Opera og performance line. Testbilen var dog udstyret med Rivoli, som ikke kommer til Danmark.
Det store panorama soltag giver rigtig meget lys i kabinen, og med soltaget åbent får du næsten en følelse af at køre cabriolet.

Design og udstyr

DS7 er som de fleste nyere biler udstyret med lane assist og adaptiv fartpilot. Fartpiloten har det desværre med at bremse alt for kraftigt ned, når du nærmer dig den forankørende bil. Det kunne godt gøre mere behageligt og glidende som det fx er i Volvo XC60, som DS7 gerne vil måle sig med. Mere om det senere i artiklen.
Infotainment systemet er bygget op med knapper, der skal igen skal lede tankerne hen på facetslebne ædelsten. Det er meget intuitivt og nemt at betjene. Den 12 tommer store touchscreen er med til at fuldende det elegante look der er i kabinen. Med få tryk kan du indstille klimaanlægget, varme/køl i sæderne, navigation og meget mere.
Bakkameraet er i en god opløsning og giver fin oversigt over omgivelserne, når du skal parkere. Der er sensorer både for og bag.

Billede af kabinen set fra bagsædet
Kabinen udstråler kvalitet og elegance, bemærk læderet rundt om instrumentbrætet.

Af ekstra udstyr kan nævnes:

  • Easy acces pack som består af nøglefri betjening og el bagklap med håndfri åbning
  • 12 tommer HD touch skærm
  • Lane positioning assist
  • Start/stop funktion
  • DS night vision, via et infrarødt kamera registeres fodgængere og dyr op til 100 m. længere fremme og advarer føreren
  • Varme i forruden
  • Apple carplay
Video af ur der kører op og ned når bilen startes/slukkes
Fræk detalje med uret der automatisk kommer frem, når du starter bilen.

SUV konkurrenterne

DS7’eren vil gerne konkurrere med Volvo XC60, Audi Q5, Alfa Romeo Stelvio og Jaguar E-Pace.
Jeg synes faktisk, at DS’eren er en værdig modstander. Der er kælet for detaljerne, designet er vellykket og kørekomforten er god. Spørgsmålet er bare, om dem der har råd til at købe bil i den klasse, vælger at gå efter det lidt mere stereotype mærke, eller tør skille sig ud og købe fransk charme og design.

Sammenligning af Volvo XC60 og DS7 set forfra
Det er til at se, at DS7 er i samme klasse som Volvo XC60.
Sammenligning af Volvo XC60 og DS7 set bagfra
Selv farven er næsten den samme.

Læs også vores anmeldelse af Volvo XC60.

Konklusion

Med DS7 Crossback er det lykkedes for DS at skabe en bil, hvor der er kræset for design, køreegenskaber og detaljer. Designet der leder tankerne hen på facetslebne ædelstene er gemmenført fra frontgrill og forlygter, til interiør og baglygter og fransk på den fede måde.
Om den bliver en legende som sin forgænger DS 19? Ja, det vil tiden vise.

DESIGN

KØREGLÆDE

VALUE FOR MONEY

DS7 Crossback fås fra 400.000 kr. og kan leveres i 9 forskellige farver.
Modellen vi testede koster 588.000 inkl. ekstra udstyr for 88.000,-. DS7 Crossback kan privatleases for 4.995,- pr. måned med en udbetaling på 19.995,-
Vil du læse mere om DS modellerne kan du hente information, priser og specifikationer her.

Bonusinfo:

DS7’eren blev afhentet i DS Automobiles nye flagship store i Virum, hvor jeg fik en udsøgt behandling og fin gennemgang af bilen ved afhentningen.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *