Er du til SUV’er, men ikke nødvendigvis behøver at have plads til en container bagi, så har Volkswagen præsteret en lækker mini-SUV, som ikke føles hverken lille eller trang.
Kørekomfort
Vores testbil Volkswagen T-cross er udstyret med en 1,0 TSI benzinmotor med hele 115HK – og hvilken motor! Vi har at gøre med en af de efterhånden mange små benzinmotorer som rent faktisk præsterer længe over hvad man lige umiddelbart vil tro for en 1,0’er. For at prøve motoren af de højere hastigheder tog jeg en længere motorvejstur, satte den adaptive fartpilot til (standardudstyr i alle udstyrvarianter), indstillede løbende hastigheden på motorvejen og voilá… T-Cross’en klarede resten for mig. 7-trins DSG automatgearet sikrede en smooth og behagelig gearing og motoren viste ikke på noget tidspunkt mangel på overskud – heller ikke når der skulle overhales op ad bakke med 130km/timen. Den ligger stabilt tungt på vejen og du har følelsen af at sidde i en større bil. Jeg er ret så imponeret – godt klaret!
Designet på Volkswagen T-cross
T-Cross er i klassen under sin storebror T-Roc, men jeg vil indrømme, jeg er langt mere vild med T-Cross’ens ydre design. Man har skabt en kompakt og robust mini-SUV på platformen fra den nye Polo, med samme motormodeller, men derfra og så til at sammenligne T-Cross med en Polo synes at være en verden til forskel. Selvom akselafstanden er den samme, så idet du sidder højere, så føles bilen større og mere praktisk. Du har bla. et bagagerum som kan forstørres, ved at skyde bagsæderne frem, såfremt man ikke ønsker at lægge dem ned.
Læs mere om da vi testede den nye Polo GTI her.
Testbilen er udstyrsmodellen Style med ekstra R-line kombipakke (26.294kr), hvilket giver et kosmetiske mere sporty og kvikt ydre med bla. de 18” Nevada letmetalfælge, stødfangere for/bag (aka. kofangere) og indvendigt får du sportssæder, multifunktionssportsrat i læder og (hold nu fast!) pedaler i ædelstål – hvad siger I så?
Value for money
Med tanke på 1) at mange bilmærkers mindste biler bliver større og større og 2) vi forbrugere tydeligvis elsker SUV’er, så tror jeg at denne T-Cross går hen at bliver en populær størrelse både fysisk men også prismæssigt. T-Cross starter fra 199.989 i mindste benzinmotor på 1,0 95HK, hvilket unægtelig gør kundegrundlaget betragteligt. At vores testbil så godt nok ryger op på 350.066kr med 75.072kr i ekstraudstyr – inkl. R-line pakken som tidligere nævnt – må siges at være en dyr fornøjelse. For de penge kan du komme langt i dag uanset om du er til mere luksus eller el-biler. I disse miljøbeviste tider bør det nævnes at brændstoføkonomien ligger fra 16,1KM/L – 18,5km/L afhængig af om du vælger benzin eller diesel. Jeg er dog ikke i tvivl om at T-Cross er kommet for at blive!
Kørekomfort
Design
Value for money