Smart EQ fortwo cabrio – ”Jeg er sgu min egen”

Kvindernes Bilmagasin har testet den lille nye 100% elektriske Smart EQ Fortwo og så endda i en cabriolet-version. Det er efterhånden mange år siden, at den første Smart trillede ud i Danmarks gader, og den har lige fra start været helt sin egen af slagsen. Det er som om, den deler vandene for enten elsker man den eller også hader man den, og lige akkurat det faktum synes jeg godt, at der kan laves om på, for Smart er simpelthen blevet smartere og så kører den rent faktisk rigtig fint. Man kommer simpelthen til at holde af Smart. Læs andre Biltests.

Smart EQ Fortwo

Smart er en mikrobil og den er så kort, at der snildt kan holde to af slagsen i forlængelse af hinanden på samme parkeringsplads. Døren fylder nærmest hele bilens længde, og det overraskes man sjovt nok over hver gang man skal ind i bilen, sådan lidt hov nu gik jeg for langt, og man kan ikke lade være med at trække på smilebåndet.

Elektrisk mikrobil med kaleche

EQ-modellen er 100% elektrisk. Den kører kun 124 km på en fuld opladning, hvilket ikke er meget, men bor man i byen eller har man egen ladestander hjemme, vil jeg dog ikke mene, at det gør noget. Bor man derimod som jeg lidt længere væk og skal køre på motorvej og landevej, så er strømmen hurtig brugt og med 12 km til nærmeste stander, så skal man lige planlægge lidt ekstra med hensyn til strømforbruget. Til gengæld vil jeg gerne fremhæve at det var meget nemt at oplade Smart. Det fungerede uden problemer, og mens bilen blev tanket op med el, kunne jeg sidde inde i bilen og følge med på lademålerne, som både skrev hvor meget strøm, der kom på, og hvilken tid batteriet ville være fuldt opladt.

Indikator for strømtilstand
Oplysning om ladetid og batteriniveau

Når du smækker døre og bagklap høres lyden af god kvalitet, hvilket ikke undrer, når Daimler-koncernen står bag. El-kalechen er i stof og kan skydes bagover i to tempi, hvilket fungerer upåklageligt. De 16” alu-fælge er en del af ekstraudstyrspakken, og gør den lille kompakte bil mere sporty at se på. Bagklappen åbnes ikke opad men nedad, og i det lille bagagerum er der lige plads til et par indkøbsposer samt el-kabel.  

Stoftaget betjenes elektrisk

Indvendigt sidder du godt med fin plads og massere af albuerum til de to passagerer. Rattet er lækkert med flere funktioner, og det føles godt og stabilt at holde på. Kabinen ser lidt spøjs og noget anderledes ud i forhold til mange andre biler, det behøver dog ikke være et minus, men desværre synes jeg at det indvendige look har lidt for meget plast, og det stofbeklædte instrumentpanel i orange stof passer ikke så godt til bilens lakfarve, det blev lidt for meget orange til min smag.

Smart EQ fortwo cabrio er helt klart en citybil, og hvad angår designet en meget anderledes én i forhold til mange andre af de små biler i bybilledet. Parkering får du ikke problemer med, du kan endda køre ind på tværs mellem to parkerede biler, om det så er lovligt er en helt anden snak. Jeg synes, bilen er virkelig fin at køre, og klart bedre end mange andre biler i samme klasse, og når du sidder bag rattet føles det ikke som om du kører en mikrobil. Det eneste tidspunkt, hvor jeg synes at Smart kunne blive bedre, er kørsel over vejbump, dem er den ikke rigtig gode venner med, det føles som om at tyngdepunktet ligger lidt forkert.  

Det er muligt at se farver og modelvarianter på Smart´s egen hjemmeside:

Design:

Køreegenskaber:

Value for money:

Smart EQ fortwo cabrio
Farve: Lavaorange metallak
Startpriser coupé fra kr. 178.598,-
Pris for cabrio excl. ekstraudstyr kr. 236.468,-
Pris for cabrio incl. ekstraudstyr kr. 278.536,-
Bilen leveres med ladekabel til husholdningskontakt samt ladekabel til wallbox og offentlige ladestationer.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.