Alfa Romeo vil altid være sin egen på det danske bilmarked. Er du til Alfa’er så er du muligvis til det særegne og iøjenfaldende og Stelvio lever op til begge dele. Her får du en stor og lækker SUV – faktisk rigtig stor SUV – med en masse lækre sager og tilmed med nogle essentielle mangler der eksempelvis får mig til at spørge: Bliver man mon fritaget for at følge færdselsloven, når man køber sig en Alfa Romeo Stelvio, siden det ikke findes skiltegenkendelse i en bil til over 600.000kr? Læs med og bliv klogere på Alfa Romeos første SUV.
Kørekomfort
Alfa Romeo Stelvio kører godt. Den sender dig ikke til månen af dupering og den har heller ikke nogle irriterende åbenlyse punkter at sætte en finger på… i hvert fald ikke som det første. Den er hurtig i optrækket og motorstørrelse og acceleration er velstemt til bilens vægt og størrelse. Ofte er udfordringen med de store SUV’er, at bilens vægt og motorydelse ikke er helt afstemt, hvilket gør at man bliver langsom og tung ved acceleration. Det er ikke tilfældet med Stelvio og det har tydeligvis også været hensigten, hvis man læser Alfa Romeos egne ord om Stelvio.
Den har en acceleration på 0-100km/timen på 7,2sek. Og tilmed er den, ikke overraskende, en tørstig fornøjelse med kun 10,2km/liter benzin. Jeg vender tilbage til Stelvio’s registrering af antal kilometer tilbage på tanken. Det fungerede nemlig ikke ret godt!
Ligeledes fungerer automatgearet smooth og behageligt. Der var meget lidt at høre eller mærke ved gearingen, hvilket gjorde kørslen behagelig. Alt i alt en velkørende Alfa Romeo Stelvio der lever op til den høje komfortstandard vi kender fra Alfa Romeo’s andre modeller. Læs med da vi i 2018 testede Alfa Romeo Stelvio 2.2 DS 180 HK aut. Edizione her.
Design
Efter en uge med vores testbil har jeg endnu ikke helt kunne definere om jeg er vild med dens ydre design eller ej. Den minder mig lidt om en høj hatchback alá BMW’s store GT-model og ligeledes har den samme træk som en Porsche Macan. Dens skrånende bagende får den til at ligne en forvokset hatchback, synes jeg. Den er dog højere end begge nævnte modeller og den har en “tophøjde” på niveau med Skoda Kodiaq.
Dens store front og køler gør til gengæld, at man ikke er i tvivl om hvilken boss af vejen der kommer. Den fylder godt og jeg er vild med at Alfa Romeo har bibeholdt deres klassiske Alfa Romeo trekantede frontgril med logo i midten. Hvorfor ændre noget der i forvejen virker?
Stelvio’s Dimensioner
Fra føresædet kan du overskue hele bilen trods dens store snude. Du får bare lidt ekstra at manøvrere rundt med i sving eller ved eksempelvis båsparkeringer. Her skulle jeg lige vænne mig til hvor langt ude “snuden” strækker sig i det højre diagonale hjørne ift føresædet. Det er en ret lang bil, når det kommer til stykket – 4687cm hvilket næsten svarer til længden på både Volvo XC60 og Skoda Kodiaq. Tilmed deler den bredde med Volvo XC60 på hele 1900cm og det gør den temmelig bred, skulle jeg hilse at sige. Ikke mange offentlige parkeringspladser er dimensioneret efter så brede biler.
Ligeledes er jeg vild med pladsen i bagagerummet. Selvom Stelvio’s bagender skråner en smule mere end sine konkurrenters, så er det dybt og der er gode muligheder for at få en masse gods i bilen. Bagagerummet er på 525 liter hvilket er ganske pænt for biler i den SUV-klasse.
Indvendigt design
Indvendigt er jeg ret vild med instrumenteringen. Nemt, intuitivt rat med knapper der er placeret præcist der hvor jeg har brug for dem … og nej, det er ikke altid en selvfølge! Du får ligeledes en infotainmentskærm der oplyser dig om de basale funktioner på en nem og tilgængelig måde. Jeg kan til tider blive overrasket over, hvor meget et ”godt rat” og nemt infotainmentsystemt betyder. Det er desværre langt fra alle biler der formår at have begge dele.
Intuitivt og betjeningsvenligt rat Man manøvrerer i menuen ved at dreje på den nederste knap.
En lidt speciel ting ved rattet er, at der sidder start/stop-knappen også i stedet for bagved rattet, som man typisk kender det. Det er nok bare en smagssag for mig, men for mig giver det ikke meget mening.
En af mine kæpheste, hvad angår indretning, er de mange blanke overflader hvor støv og snavs hurtigt kan ses. Særligt på store touchskærme ses fedtfingre ekstra tydeligt. Her gør Stelvio det ualmindeligt godt! Den har ingen åbne rum som eksempelvis kopholder-huller eller opbevaringsrum, der ikke kan dækkes til. Det er jeg kæmpe fan af. Ligeledes styrer du infotainmentskærmen fra knapperne i midterkonsollen eller i rattet, så du undgår alt for mange fedtfingrer på skærmen. Hurra! Kæmpe ”like” fra mig.
Bagsiderne af Alfa Romeo Stelvio
Jeg har fire irritationspunkter hvad angår Alfa Romeo Stelvio: 1) Nøglefrie funktion, 2) Brændstofsmåleren, 3) Ingen skiltegenkendelse og 4) Overhalingsalarmen.
Den nøglefrie funktion er desværre ikke helt kontinuerlig i sin funktion. Det skete ret ofte at jeg følte mig lidt dum når jeg stod med nøglen i lommen og trykkede på fordørens håndtag uden at bilen låste op. Det er en funktion der bare skal virke hos en bil til den pris, hvis du spørger mig!
Tankmåleren i bilen, der viser hvor mange kilometer du har tilbage på tanken levede sit eget liv. Den kunne gå fra at have 150km tilbage på tanken til kun at have 53km tilbage efter at have kørt max 10km. Så ringe kører jeg altså ikke på blot 10km, skulle jeg lige hilse og sige. Det er ærgerligt at sådan en essentiel funktion ikke fungerer optimalt. Måske er der en grund til at Alfa Romeo er kendt for at have nogle børnesygdomme i ny og næ?
Jeg fandt aldrig nogen skiltegenkendelse i Stelvio. Det er mig lidt af en gåde, at man sætter en bil på markedet i dag uden en, for mig, så essentiel funktion. Bilen koster over 600.000kr! Det forstyrrede mig en smule, da jeg nok må indrømme at jeg er blevet forvænt med den funktion efterhånden. Bevares, det tvang mig til at følge ekstra med på skiltene, men jeg vil forvente den funktion i en bil i den prisklasse.
Sikkerhed
Sidste irritationspunkt var overhalingsalarmen!
At der kun er øget fokus på sikkerhedsforanstaltninger og alarmer i nutidens biler er bestemt en fordel. Jeg oplever desværre bare nogle gange, at forsøget på at skabe optimerede sikkerhedssystemer ofte ender med irritation og høje alarmer. Stelvio er blevet ”beriget” med en noget så irriterende alarm af slagsen. Når man eksempelvis har overhalet og trækker ind foran den bagved kørende bil, så starter en kraftig biplyd, hvis afstanden er for kort (hvilket den næsten altid var når jeg overhalede). Det vil altså sige, at hvis du trækker ind med mindre end 50-70meter til den bagvedkørende så bimler og bamler alarmen i bilen. Det bliver en smule trættende i længden – særligt ved motorvejskørsel hvor man jo ofte overhaler.
Value for money
Alfa Romeo Stelvio fås fra 596.000kr inkl. levering. Vores testbil 741.800kr med en basispris startende på 647.000kr hvilket giver en udstyrspristillægspris på næsten 95.000kr. For dem får du bl.a.
Læderindtræk (kr. 18.000)
Assistent pakke Plus (kr. 15.500) (Blind spot sensor, Automatisk nedblændeligt bakspejl, Automatisk fjernlys)
Komfortpakke (kr. 11.000) (Nøglefri adgang, udvendigt lys v/ dørhåndtag, varmedæmpende forrude.)
Audio pakke – Sound Theater (kr. 11.000) (9 højtalere + subwoofer og ambient lys.)
19” letmetal fælge (kr. 13.000)
Røde bremsekalibre (kr. 6.500)
Ratbetjent gear (kr. 6.000)
Tagræling i blank sort (kr. 6.000)
Sortlakerede lister omkring ruder (kr. 7.800)
Jeg synes det er rigtig mange penge for en bil der har mange stærke konkurrenter iblandt de store SUV’er. Til gengæld kan du barbere rigtig meget af vores testbils pris ved blot at fravælge røde bremsekalibre, sort tagræling eller ratbetjent gear. Det er også en option, men jeg vil ikke bruge så mange penge på en Alfa Romeo med de ovennævnte mangler. Ikke endnu…
Kørekomfort
Udstyr
Value for money
Læs mere om Alfa Romeo Stelvios modelprogram på deres hjemmeside her.