Audi e-tron er den første 100% elektriske bil fra Audi. Læs med og bliv klogere på virtuelle sidespejle, støjniveau og hvorfor e-tron ikke er en oplagt bybil.
Audi e-tron og de virtuelle sidespejle
De virtuelle sidespejle kræver lidt tilvænning. Da jeg henter bilen, er jeg ikke meget for at foretage overhalinger på motorvejen. Jeg føler ikke, at jeg kan afstandsbedømme bilerne omkring mig. Det tager dog blot nogle få dage, så har jeg ikke blot vænnet mig til spejle, men er også blevet stor fan af dem!
Fordelen ved de virtuelle spejle
Spejlene giver en meget bedre vinkel og når det er mørkt og regnfuldt (det er jo efterår) er de meget bedre og mere pålidelige end almindelige spejle. Derudover bliver feltet omkring kameraet gult, hvis der er objekter, der er for tæt på, fx når der befinder sig en cyklist ved siden af dig.
De har fået kritik fra andre journalister, men efter at have kørt med dem i nogle dage giver de god mening for mig. De virtuelle sidespejle koster 13.871,- og når du er oppe og investere i så dyr en bil, skal du unde dig selv at spendere lidt ekstra på spejlene.
Det tekniske
Testbilen vi kører i er en Audi e-tron advanced. Den har en rækkevidde på op til 405 km. og er altså en af de elbiler med længst rækkevidde. Den er udstyret med 2 elmotorer og 4-hjulstræk. Den har 360 hurtige hestekræfter (408 i boostfunktion) og et batteri på 95Kw. Til sammenligning har en Nissan Leaf et batteri på 40kW (250 km) og Jaguar I-PACEs batteri er på 90kW (470 km). Den grønne ejerudgift ligger på kun 370,- halvårligt.
Audi e-tron, bybil eller godsejer vogn?
Størrelsen på e-tron ligger mellem Q5 og Q7 og der er ingen tvivl om, at det er en stor bil. Jeg er flere gange udfordret, når jeg skal parkere den på de i forvejen små p-pladser i Københavns området. Den rager ud over båsen i længden og fylder den helt ud i bredden. Parkerer du ved supermarkederne i storbyerne, er risikoen for Bilka-buler i den smukke bil alt for stor.
Handler det mere at have det store forkromede overblik, mens du cruiser rundt i din lydløse vogn i landlige omgivelser eller på motorvej, ja så gør e-tron det rigtig godt.
Kørekomfort
e-tron er tung. 2565 kg. vejer den, batteriet alene vejer 700 kg. Men i modsætning til flere andre elbiler er batteriet langt i bunden, hvilket, udover at give mere plads i bagagerummet, gør den robust og velkørende. Igen passer den tunge bil godt ind i billedet på en godsejer vogn. Og så er e-tron meget støjsvag. Efter en lang dag med møder og megen snak, nyder jeg at sætte mig ind i bilen med radioen slukket og bare cruise afsted. Ren terapi for krop og sjæl.
Er du fan af Audi, men ikke helt klar til en elbil? Så kan du læse vores anmeldelse af Audi Q3.
De fede Audi detaljer
Når man siger Audi, siger man også kvalitet og lidt ekstra lir. e-tron har en del ekstra udstyr som fortjener at blive fremhævet. Bevares, et par af dem er set før, men det gør dem ikke mindre fede:
- Lys i sikkerhedsseleboksen – slut med at sidde og lede efter den lille sorte kasse til at sætte selen i
- Virtuelle spejle – det er nytænkning og fortjener at blive fremhævet igen
- Selestrammere – sikkerhedsselen strammer til, når du begynder at køre
- Memory i sædet – sædeindstillingen tilpasses efter dig, når du lukker døren
- Ambiente belysning i dørene – som skifter farve når du åbner og lukker døren
- Servolukning af dørene
- 4 zone klimaanlæg – dvs. at du også kan indstille temperaturen på bagsædet
Opladning af en elbil
Hvad skal du lægge vægt på, når du vælger elbil? Rækkevidde eller opladningshastighed?
De fleste nyere elbiler kan køre mellem 200-500 km. på batteriet. Det kan du komme temmelig langt på i Danmark. Det, der er mere interessant når du kører elbil, er opladningshastigheden. Og her er e-tron særdeles konkurrencedygtig. Den kan nemlig lade med op til 150 kW indtil den er 80% opladet. Med andre ord: kører du ind og lader ved en lynlader, kan bilen lades fra tom til fuldt opladet på 40 min. Nogenlunde den tid du er om at benytte toilettet, købe en kop kaffe og strække benene.
Har du mulighed for at have en ladestander derhjemme, kan bilen oplades på ca. 8 timer. Vil du ikke investere i en ladestander, stiller Clever faktisk en til rådighed mens du ejer en elbil.
Sådan foregår opladningen af Audi e-tron
Ladestikket er placeret bag en ladeknap. Ved et enkelt tryk på knappen glider klappen ned og ledningen kan sættes i stikket. I modsætning til andre elbiler skal du trykke på knappen igen, når du skal tage ledningen ud af stikket. Du har ca. 30 sek. til at tage stikket ud, før klappen kører op. En fin detalje, når du først har fundet fidusen.
I myAudi Go app’en kan du både følge med i, hvor mange km. der er tilbage på batteriet, hvad status på opladningen er, hvornår bilen skal til service og bilens status – er den låst, er vinduerne lukket osv.
Du kan se vores video om, hvordan du lader e-tron herunder.
Kabinen
Der er god plads i kabinen. Jeg føler mig straks tilpas i de lækre sæder og der er en overordnet følelse af luksus og kvalitet, som går igen i gennem hele bilen. Dette bliver understreget i og med at bilen er så støjsvag.
I midterkonsollen er der plads til opladning af din telefon som bliver holdt på plads af en lille clips. Det fungerer meget bedre end hos flere af konkurrenterne der har ladepladsen foran.
Sikkerhedsmæssigt er det også en fordel, da du ikke fristes til at kigge på telefonen under kørslen. Men husk nu at få den med, når du forlader bilen!
Virtuelt cockpit
Der er 2 skærme i infotainmentsystemet. Jeg klikker på navigation og kan skrive adressen ind med fingeren. Det er stadig muligt at taste adressen ind ved at klikke på bogstaver, men det går meget hurtigere at skrive adressen og er, i mine øjne, mere fremsynet. Genialt tænkt af Audi!
Det eneste aber dabei er dog, hvis du er venstrehåndet, så er det stadig nemmere at bruge knapperne.
Det 360 graders omgivelseskamera er visuelt vellykket, og gør det virkelig nemt at manøvrere den store bil rundt ved parkering. Jeg er muligvis lidt lyd sensitiv, men de mange alarmer fra parkeringssensor for og bag, samt kantstensalarm virker stressende, så det ville jeg nok vælge at slå fra.
Konkurrenterne
Konkurrenterne til e-tron i el- og SUV segmentet er Jaguar I-PACE, Mercedes EQC og Tesla model X.
Læs vores anmeldelse af Jaguars elbil: I-PACE
Anhængertræk
e-tron kan fås med manuelt anhængertræk for 9.224,- og må trække 1800 kg.
Til sammenligning må I-PACE trække 750 kg. og EQC ligeledes 1800 kg.
Prisen på Audi e-tron
Prisen starter ved 799.990,- Dkk. e-tron Advanced koster fra 814.990,- Dkk. Privatleasing af e-tron Advanced koster fra 11.500,- dkr. pr. måned.
Testbilen havde en samlet pris på 1.037.470,- dkr. En bil i den dyre ende, nogenlunde samme pris som model X, og en anelse dyrere end både EQC og I-PACE, men det er et populært brand, og du får rigtig meget bil og kvalitet for pengene.
Kvindernes Bilmagasin giver e-tron følgende stiletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Audi e-tron er venligst udlånt af Audi Danmark. Her kan du læse mere om deres modeller.