Inden vi ser os om er året gået og 2020 står for døren. Det bliver et år med spændende bilnyheder, og det gælder også for Renault, der lancerer deres ny Renault Captur allerede i januar. Vi har været en tur i Athen sammen med Renault Danmark for at se og prøvekøre den nye crossover.

Captur blev lanceret første gang i 2013, og den gang var der kun én anden bilmodel på markedet i samme segment, men nu seks år senere har Captur fået 20 crossover konkurrenter. Med det flotte nye look som Renault har sørget for på den nye Captur, så er der nok ingen tvivl om, at deres nye darling også denne gang bliver en succes og kan give de andre kamp til stregen.
Vokseværk
Captur er vokset med opgaven, den ser nu mere moden ud. Før havde den lidt kedelige former, men nu står den mere skarpt og synes af mere, looket er blevet mere lækkert og smartere. Med den nye version får du valgmulighed for at vælge mellem tre turboladet benzinmotorer og to dieselmotorer. Senere i det nye år lanceres også en plug-in version.
Det bliver muligt at vælge Captur med 6-trins manuelt gear eller med en 7-trins automatgearkasse.
Sikkerhed i top
I Captur er sikkerheden på plads. Du får nødbremse som standard, og der er mulighed for adaptiv fartpilot. Bestiller du udgaven med automatgear, holder bilen sin bane på vejen og sørger for afstand til de forankørende. Også når du skal parkere hjælpes du af sensorere samt et kamera med view fra oven.

Kabinen
Forrest i kabinen er der runde drejeknapper og flade tangentknapper til justering og tilvalg af diverse funktioner. Den store 9,3″ touchskærm er placeret vertikalt og betjenes nemt på dansk, når der skal vælges musik, navigation eller indstilling af bilens opsætning. Apple Carplay og Android Auto kan betjenes via bluetooth, så nu er der altså ikke noget med, at du skal huske et kabel for at høre musik eller lignende.

Der er kvalitet at føle i kabinen med det bløde materiale og lækre udseende. Renault har sørget for massere af plads i form af forskellige små rum ved døre, midterkonsol m.m. Oppe foran gearet er der lavet plads til mobiltelefonen, der kan ligge eller stå på et nupret underlag, så den ikke glider rundt ved opbremsning. På Smart Cockpit kan der indstilles infoboard og køreindstilling.
Læs også om vores First Drive af Renault Zoe på Sardinien


God plads
Det er skønt at se, at Renault tænker på bagsædepassagererne, som oftest bliver glemt, når der skal priorteres. Der er lommer i sæderne til magasiner eller I-pads, ventilation samt hele to USB-stik.
Pladsmæssigt er der hele 17 mm mere knæplads end i den forrige model, og Captur er blevet gjort 20 mm breddere, hvilket også giver plads til et større bagagerum end tidligere.

Captur er blevet 11 cm længere og den har fået skarpere kanter og mere bredde. Især de nye lygter for, og endnu mere bag, synes jeg er klædeligt.
Læs om Twingo, Renault´s lille bil, der vender på en tallerken
Farver og bud på pris
Captur kan fås i tre forskellige varianter: Life, Zen og Intens.
Valget af selve bilens farve, hele fire forskellige tagfarver samt 18 interiørkombinationer giver i alt 90 farvemuligheder, så der er rigelig varianter at vælge imellem, når du skal designe din helt egen Captur.
Som en ekstra lille detalje kan du også vælge Ambientelight, der kan indstilles i otte forskellige farver.
Startprisen kommer til at ligge et sted omkring kr. 180.000,-.

Hold øje med Renault´s egen website, når der inden længe kommer nyt om den nye Captur
Det var en fornøjelse at køre Renault Captur i Athen og omegn. Jeg synes at den kører fint i by med mange stop og igangsætninger, og på de større veje fungerer den godt i fart og ligger super i sving. Størrelsesmæssigt er den hverken for lille eller for stor, hvilket tiltrækker mange, og det er en stor fordel, at den er lige til at sætte sig ind i, da den har en perfekt højde.
Kvindernes Bilmagasin var inviteret til Athen i Grækenland af Renault Danmark.