Biltest: Kia Sportage 1.6 T-GDI DCT 2WD

Kia Sportage – Hvad stiller man op med en utrolig lækker motor i en kompakt SUV, der er så tørstig, at hvis du køber den, så kan du næsten lige så godt ændre folkeregisteradresse til din nærmeste tankstation med det samme?

Kia Sportage set forfra.
Kia Sportage 1.6 benzinmotor, 177HK, DCT (automatgear)

Overdrivelse fremmer selvfølgelig forståelsen og du kan da også komme et stykke vej med en brændstofsøkonomi på 12,2km/literen, men er Kia’s målgruppe mon folk der er “ligeglade” med benzinøkonomien? Jeg tror desværre svaret er et rungende ”nej”. Læs med og bliv klogere på Kia Sportages 1.6 benziner og find ud af hvorfor jeg er ærgerlig over brændstoføkonomien, for der er rigtig meget godt at komme efter i Kia Sportage.

Design

Kia har som altid nogle rigtig lækre designlinjer og ydre træk. For mig associeres Kia altid med det sporty og kvikke look. Kia Sportage er ingen undtagelse. Du får her en kompakt SUV der hurtigt kan blive en god makker på vejen. Den er faktisk så bred, at jeg var en smule klemt i nogle af midtbyens parkeringsbåse.

Modellen jeg kørte i er fra 2018 og er blevet faceliftet nogle gange gennem årerne. Særligt dens front med forlygterne der strækker sig op langs siden, frontgrillen som er næsten den samme som i Niro’en og ligeledes bagende med baglygterne der strækker sig over hele bredden af bilen, er jeg vild med. Jeg i det hele taget ret vild med Kia’s design i de fleste af deres biler.

Se flere af Kia’s modeller her: Kia e-Niro, Kia ProCeed, Kia Optima

Kia Sportage set bagfra.
Kia Sportage – lækre designlinjer både for- og bagtil.

Kørekomfort – 1.6 T-GDI benzin

Kia Sportage kommer i 4 benzinmotorudgaver og 4 dieseludgaver – faktisk kalder Kia deres dieselmotorer for mild hybrid, hvilket er en smule vildledende når man taler med forhandlerne om hvori hybriddelen ligger. Der er tilsyneladende ikke nogen hybridfunktion når man ser på brændstofsforbruget. Benzinmotorerne ligger på 11,0-12,2km/L og dieselmotorudgaverne ligger på 15,8-17,9km/L.

Jeg forstår godt hvorfor at Kia Danmark har valgt at vise os deres Sportage 1.6 T-GDI motor frem. Jeg har sjældent siddet i en kompakt SUV af samme størrelse, hvor motoren har spundet så lydløst og behageligt, så man nærmest svæver over vejen. Kia Sportage har begge dele. Affjedringen er behagelig og servostyringen nem og ikke for følsom. Nogle gange har større biler det med at blive en smule tunge i styringen eller sågar for følsomme, så der kun skal meget lidt til at dreje bilen, men det er langt fra tilfældet her.

Motoren kommer med 177 hestekræfter, en acceleration på 0-100km/timen på 8,9 sekunder og en tophastighed på 201km/timen. Så frygt ej, du skal nok komme hurtigt ud af lyskrydset i en Sportage. Det er en solid motor, der sagtens kan trække en hestetrailer eller campingvogn. Havde den performance bare været en smule mere brændstofsøkonomisk, så tror jeg Kia Sportage havde været et pletskud.

Kia Sportage instrumentbræt.
Et noget outdatet infotainment hvad angår grafik.

Udstyr og interiør

Testbilen jeg havde indeholdt grundpakken (Collectionpakke 1+2) til en værdi af 30.000kr. Det er i mine øjne slet ikke en option IKKE at tilkøbe den grundpakke, grundet det “basale” tilbehør som jeg vil forvente i en ny bil. Ergo bør man inkludere minimum 30.000kr til nyprisen, hvis man skal have et nogenlunde udstyrsniveau. Udstyrsniveauet var slet ikke så ”Kia-masser-af-udstyrs-agtigt” som jeg havde forventet. Og når jeg skriver som jeg gør, så er det fordi, at Kia ofte overrasker os med deres høje ”value for money”-faktor, med alt det udstyr de typisk tilbyder til rimelige priser.

Du har f.eks. ikke nøglefri betjening, ingen elektrisk bagklap eller sidespejle som jeg ville have forventet af en ny Kia. Til gengæld fik man adaptiv fartpilot med som del af udstyrspakken, men også den funktion må snart blive standardudstyr, hvis du spørger mig.

Mangler “Wauw”-faktor

Hvis jeg skal købe en helt ny bil, så vil jeg forvente at den har tilpas meget ”wauw-faktor” i nye features og elektronik, så den ikke bliver outdated lige med det samme …. eller i hvert fald ikke inden for de første par år. Her synes jeg Kia Sportage mangler en hel del.

Der er et fuldelektronisk instrumentbræt på vej i Kia’s nye modeller, men det er desværre ikke tilfaldet Sportagen endnu og det er en skam! Den nuværende model har et gammeldags layout i displaysne og menufunktionen. Faktisk var displayet imellem speedometret og omdrejningstælleren så old-school at jeg næsten kunne se pixcelsne. Det synes jeg er passé i en 2019-model. Infotainmentsystemet var dog intuitivt og let at manøvrere rundt i og starter du Apple Carplay så kommer man langt.

Display imellem speedometer og omdrejningstæller.
Der var ikke meget fancy over displayet bag rattet – det virker outdatet.

Målgruppe og Kia Sportages konkurrenter

Kia Sportage rammer lige ned i markedets hotteste bilklasser – Qashqai-klassen. De kompakte SUV’er har vist sig attraktive for en rigtig stor målgruppe: pensionister der ønsker høj indstigning, familier der ønsker høj indstigning pga. børnesæder og så folk som mig, der elsker følelsen af en robust bil. Kia Sportage har det hele. Det samme har dens nærmeste konkurrenter ”desværre” også – Nissan Qashqai, Peugoet 3008 og Renault Kadjar. De er populære fordi de er mere økonomiske forsvarlige ift. brændstofsforbrug og prisen er overkommelig for den gennemsnitlige køber.

Her er et mismatchet hvad Kia Sportage angår – den sluger benzin som var det en premiumbil (BMW, Mercedes, Volvo etc.) og Kia’s målgruppe er ud fra min overbevisning i høj grad Hr og Fru Danmark snarere end de mere velhavende premiumbilskunder, der som regel ikke bekymrer sig alt for meget om deres Mercedes kører 12,2km/L eller 14,3km/L. Det tror jeg Kia’s brede målgruppe gør i højere grad.

Der er plads i Kia Sportage.
Pladsforholdene er som i de fleste komptakte SUV’er. Ikke prangende og store, men heller ikke for trangt.

Value for money og Kias fremtid

371.996 kr for vores testbil – inklusiv de tidligere omtalte 30.000kr for udstyrspakkerne 1+2. Det giver modellen en grundpris på 334.999kr. Det er den ærlig talt ikke penge værd. Den skal købes på sin lækre størrelse, lækre motor og motorydelse for her var jeg imponeret og kunne snildt vænne mig til den. Det virker dog lidt til at Kia skal bestemme sig for hvor de er på vej hen med deres bilprogram. For med den store succes og efterspørgsel der er på Kia Niro’en både som fuld elbil eller deres plug-in hybrid, så virker det til at Sportagen bliver overset og forbliver uattraktiv. Og Sportagen efterlades outdatet og tørstig i en tid med stort brændstofsfokus, hvilket rigtig mange køber biler ud fra i dag. Desværre…

Læs mere om Kia Sportage på Kia’s hjemmeside her

Kørekomfort

Interiør og udstyr

3 ud af 6 stjerner

Value for money

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *