Jeg henter Mazda CX 30’eren på en råkold, men smuk efterårsdag. Jeg sætter mig ind i bilen, og får i løbet af kort tid varme hænder – der er nemlig varme i rattet. “Det her lover godt” tænker jeg og kører ud for at udforske, om Mazdas slogan holder.
Mazda siger selv om den nye CX-30:
Mazda CX-30 er en SUV, der forener elegant skønhed med sublim komfort og råstyrke.
Testbilen og det tekniske
Testbilen er en Mazda CX-30 SKYACTIV-G 2.0 SKY. Den har en 4-cylindret benzinmotor med mild hybrid og 122 hk.
CX-30 fås med automatgear og firhjulstræk, testbilen er dog med og 6-trins manuel gearkasse og forhjulstræk.
Den går fra 0-100 km/t på 10,6 sek. og er opgivet til at køre 16,1 km./l. ved blandet kørsel.
Design i Mazda CX-30
CX-30 er bygget på en Mazda 3, men har kendetegnene ved en SUV/CrossOver. Den er højere og der er mere plads på bagsæde og i bagagerummet (430l.).
Bagenden giver bilen et frækt og sporty udtryk, og samtidig har den et “her kommer jeg” SUV udtryk.
Alt i alt er Mazda virkelig lykkedes med designet.
Både udvendig og indvendigt er bilen to-farvet. Skærmkasserne er af plastik og sorte, uanset hvilken farve bil du vælger til resten af bilen.
CX-30 fås i 9 forskellige farver, bl.a. den polymetal gray jeg kører i, og så en flot metallic rød som de kalder soul red crystal.
Indvendigt er dele af læderinteriøret i en blå/grå farve der skiller sig ud fra den normale sorte. Anderledes og sjovt tænkt af Mazda.
Testbilen er med dark gray stofsæder, lædersæder kan tilkøbes og er standard i Cosmo udstyrudgaven. Udstyrspakkerne uddybes senere i artiklen.
Køreegenskaber
Jeg sidder højt, ind- og udstigningen er nem og jeg har et godt udsyn fra førersædet.
Bilen ligger solidt på vejen, tager svingene nemt og ubesværet og jeg nyder køreturen på de nordsjællandske landeveje.
De 122 hk. fungerer fint og er tilpas, hvis du skal bruge bilen som transportmiddel og til at fragte familien rundt. Kan du godt lide en bil, der er hurtigt ved acceleration og ved overhalinger, fås bilen med 180 hk. i den model der hedder SKYACTIVE-X 2.0 SKY.
X-modellen koster fra 322.000,- dkr. og altså en merpris på 33.000,- dkr. end testbilen.
Er du mere til hatchback end SUV, så læs vores anmeldelse af Mazda 3.
Mild hybrid, hvad betyder det?
Testbilen er med mild hybrid. Det betyder, at der er en elmotor, der hjælper forbrændingsmotoren i kortere tid, som eksempelvis når du accelerer ved start eller køkørsel. I det her tilfælde kører testbilen på benzin, men mild hybrid findes også til dieselmotorerne. Batteriet er ikke så stort som i en el- eller plugin hybrid bil (=lavere vægt) og du hverken hører eller mærker elmotoren. Den milde hybrid sætter motoren lydløst i gang, når start/stop funktionen er i brug.
Høje omdrejninger ved start
Når Mazda CX-30 starter med kold motor kører motoren op i ca. 1500 omdrejninger. Det gør den for at hjælpe motoren til at blive hurtigere varm og være mere brændstofsøkonomisk. Ulempen er bare, at jeg føler mig hensat til de gode gamle 80’ere med manuel choker, hvor man ofte skulle træde på speeden for at holde motoren kørende. Hvis du har set, eller nærmere hørt, en ældre mand/kvinde gasse op i sin ældre bil, så ved du måske, hvad jeg mener.
Jeg får da også et par blikke fra forbipasserende, når jeg starter testbilen op om morgenen.
Længes du efter sol, sommer og vind i håret, så drøm dig væk med Mazda MX5.
Højt udstyrsniveau i Mazda CX-30
Der findes 3 udstyrspakker. Sense, Sky og Cosmo. Generelt får du meget udstyr for pengene i bilen. Herunder har vi listet det udstyr, der er i den mindste udstyrspakke: Sense.
Testbilen er Sky udgaven, som udover udstyret i Sense har elbetjent bagklap, 18″ fælge, bakkamera og Keyless (nøglefri), samt varme i rattet.
I Cosmo pakken får du derudover læder- og elsæder, Bose anlæg og 360 graders kamera.
- Head up display
- Skiltegenkendelse
- Navigation
- Adaptiv fartpilot
- El sidespejle
- Technology Pack *
Technology Pack er ekstra udstyr og består af træthedsalarm med kamera, Front Cross Traffic Alert, Rear Cross Traffic Brake og 360° kamera. Pakken koster 12.000,- En relativt lille pris for en sikkerhedspakke.
Head up display indstillet til mig
Jeg indstiller head up displayet efter min kørestilling. Det kan jeg ikke i alle bilmærker, hvor jeg må tilpasse kørestillingen, hvis jeg vil se hele displayet. Det er praktisk og godt tænkt af Mazda.
Skiltegenkendelse, kan jeg nu stole på det?
Skiltegenkendelse er jeg fan af. Det sker ofte, at jeg kører i områder, hvor jeg ikke kender hastighedsbegrænsningen. Så er det en stor hjælp at bilen hele tiden holder mig opdateret på hastigheden på den pågældende vej.
Testbilen har vist misforstået reglerne. Jeg oplever flere gange, at den viser en forkert hastighed til trods for, at der er skilte langs vejen.
Da den på Lyngbyvejen nord for København fortæller mig, at jeg nu må køre 130 km/t (begrænsningen er på 90 km/t!) bliver jeg enig med mig selv om, at jeg vist hellere selv må holde godt øje med skiltningen.
Keyless
Testbilen er udstyret med keyless som standard. Det fungerer godt, når jeg med favnen fuld af varer, tasker, barn eller andet, ikke er nødt til at finde nøglen frem fra tasken eller lommen.
Da jeg holder parkeret ved et supermarked og tænker “jeg åbner lige den elektriske bagklap med et let tryk på selve bagagerumsknappen” får jeg vækket hele nabolaget. Bilalarmen går nemlig i gang for fulde gardiner, mens jeg desperat leder efter nøglen for at låse bilen op manuelt. Det undrer mig, at det er muligt at åbne bagagerummet uden at låse bilen op, hvis resultatet er, at alarmen går i gang.
Infotainment
Der er ikke touchskærm i CX-30. Til gengæld betjenes systemet er nemt ved hjælp af en lille drejeknap, der er lige ved hånden. Jeg behøver ikke at læne mig frem i sædet for at bruge skærmen, men sidder behageligt i sædet, mens jeg bruger drejeknappen.
Funktionelt multifunktionsrat
Via rattet betjener jeg både radio, telefon og den adaptive fartpilot.
Fartpiloten er nem at slå til og fra og justere hastigheden via få klik. Afstanden til den forankørende kan jeg nemt tilpasse, igen fra rattet.
Hvorfor gøre det mere kompliceret end det?
Konkurrenterne
Mazda CX-30 er i konkurrence med Nissan Quashqai, Audi Q2 og VW T-Roc.
Hvad CX-30 mangler i rummelighed – for den er lidt mindre, henter den på udstyr i forhold til konkurrenterne.
Prisen på Mazda CX-30
Mazda CX-30 fås fra 275.00,- dkr. (Sense udgaven)
Testbilen har lidt ekstra udstyr og koster 308.000,- dkr.
Privatleasing fra 3.795,- pr. måned med en udbetaling på 4995,- og 15.000 km.
Kvindernes Bilmagasin giver Mazda CX-30 følgende stilletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Mazda CX-30 var venligst udlånt af Mazda Danmark. Du kan læse mere om deres modeller på deres hjemmeside.