Biltest: MG ZS EV – MG i nye elektriske klæder

 

MG ZS EV set skråt forfra.

Den nye MG ZS EV fås i 5 farver og 2 udstyrsmodeller. Her ses farven “Aqua cyan”.

Er du en af de mange, der stadig går og tror at el-biler koster en formue? Så kan du godt tro om igen, for det gør de ikke længere. Den nye elbil fra MG (det gamle britiske bilmærke “Morris Garages”) er blevet opkøbt af kineserne og sender nu en spændende elbil på markedet, der slår sine konkurrenter på både pris og udstyrsniveau.

Fakta om testbilen

Vores testbil er en MG ZS EV (EV for “electric vehicle”).

Udstyrsmodel: Luxury

Motor: Elektrisk PMS Motor

Ydelse: 136 hk

Max. moment: 353 Nm

Gearkasse: Aut. (reduktionsgear)

Præstation 0-100km/timen: 8,2 sek.

Tophastighed: 140km/t

Egenvægt/totalvægt: 1.532 kg/1.966 kg

Opladning og rækkevidde

Forbrug (WLTP): 186 Wt/km

Kapacitet: 44,5 kWt

Rækkevidde (WLTP): 263km

AC ladetid: ~7,5 time (7,2kW)

DC ladetid (0-80% i batteri): ~40 min (80kW)

 

De fleste husker nok MG for disse åbne sportsvogne

Senere har de fået lidt blødere former.

 

Historie om MG

Mærket MG står for “Morris Garages” og er en tidligere britisk bilfabrikant der startede tilbage i 1920’erne. De fleste husker MG for de 2-personers åbne sportsvogne som for mange er symbolet på MG-biler i dag.  Mærket er nu opkøbt af den kinesiske statsegede bilkoncern SAIC Motor Corporation Limited der blandt flere mærker nu ejer og producerer MG biler.

Den første udgave af MG ZS kom i 2017 som bezinbil, men blev aldrig lanceret i Danmark. Det forklarer også modelnavnet med tillægget i “EV”(electric vehicle), da der allerede eksisterer MG ZS primært i England.

Nok om MG’s fortid. Nu har de lanceret en ny bil på markedet som i høj grad fortjener en velkomst uanset hvad man synes om kinesiske biler eller forhistorien om MG.

Design

MG ZS EV er en crossover størrelse der går direkte ind på favoritlisten hos os danskere – vi elsker højbenede biler! I den nye MG ZS EV får du også en høj siddeposition så du kan træde “ind”og ikke “ned” i bilen. Det giver et godt overblik over vejen for mange og jeg synes at udsynet fra førersædet, både bagtil og ud af passagervinduerne var rigtig fint.

Fronten

Fronten er klart ZS bedste vinkel.

Ligheder med Mazda 2 og 3 samt Kia Niro

Hvis du ser forlygterne og dens indsnævrende front med diamantgrill og det store logo i midten, så minder MG ZS EV slående meget om Mazda 2’s front ved både frontgrillen og på forlygterne.

MG’s forlygter minder slående meget om Mazdas

MG ZS forlygter

Der er LED-kørelys som standardudstyr og det pynter gevaldigt hvordan forlygterne trækker sig op langs siden af fronten. Jeg synes klart at fronten er bilens bedste vinkel.

Bagenden har desværre ikke samme strømlinede look med de smalle lygter som vi ser på fronten. Bagfra er jeg ikke imponeret, men udsynet bagtil fra førersæddet er godt med den forholdsvis store bagrude. Jeg synes den nederste del af bagenden minder om Kia’s Niro med kofangeren og plastikelementerne. Jeg savner alt ialt noget mere unikt over MG ZS EV’s design.

MG ZS set bagfra

Den nederste del af ZS er som taget fra Kia Niro.

Kia Niro set bagfra

Foto: uggerhøj.dk

Udstyr

MG har gjort det nemt for køberne ved blot at lave 2 udstyrmodeller. Jeg er helt vild med konceptet og med tanke på hvordan nogle bilmærker kan have op til 5-6 forskellige udstyrsmodeller, så er det her virkelig nemt!

Du kan enten vælge en Comfort eller Luxury … so simple!

Som ovennævnt er vores testbil en Luxury og jeg vil til enhver tid anbefale Luxury-modellen, da den er så veludstyret at de 30.000kr der er i forskel er rigtig godt givet ud. Du kan se hele modelprogrammet og udstyrsniveauerne på MG’s hjemmeside her.

Af nævneværdige udstyr kan blandt andet nævnes:

Interiør – Luxury:

  • Kunstlæderkabine  – jeg synes ikke det er en fordel, men det er en smagssag for mange.
  • Elektrisk indstillelige forsæder
  • Forsæder med varme
  • Læderrat med multifunktion (standardudstyr)
  • 8″ touchskærm inklusiv DAB+ og Apple CarPlay (standardudstyr)
Multifunktionsrat

Multifunktionsrat

En af de absolut mest negative ting ved interiøret er onboard infotainmentsystemet. Det blev jeg aldrig særlig gode venner med og jeg tog til takke med Apple CarPlay, som reder hele infotainmentoplevelsen. Det er måske en tendens vi kommer til at se mere af hos de lidt billigere bilmærker, for hvem infotainmentsystemet ikke er det mest højtudviklede, brugervenlige system, at Apple CarPlay bliver redningen. Og det er måske også ok, dog med den hage, at man lægger sin lid til Apple eller Andriod til at de får udviklet deres system, så brugeroplevelsen bliver bedst mulig.

Synet fra førersædet på infotainment og instrumentbrættet.

Onboard infotainment reddes af Apple CarPlay som er standardudstyr.

Sikkerhed:

Der er rigtig meget sikkerhedsudstyr i MG ZS EV’en. Og nedenstående er primært standardudstyr:

  • Adaptiv fartpilot
  • Aut. fjernlys
  • Hastighedsassisstent
  • Vejbaneassistent
  • Kollisionsadvarsel
  • Automatisk nødbremse
  • Køassistent
  • Skiltegenkendelse
  • Blind vinkel assistent (kun Luxury)
  • Advarsel mod bagfrakommende trafik (kun Luxury)
  • Advarsel ved vejbaneskift (kun Luxury) – faktisk en mega irriterende feature, som jeg snildt kunne undvære.

Derudover så er førersædet indrammet af en høj midterkonsol – hvilket jeg elsker ved biler – som gør at du får dit eget “space”. Det synes jeg gør kørekomforten ekstra lækker.

Køreglæde

MG ZS EV kører fantastisk og dens optræk er ret godt. Du kommer ganske hurtigt op i fart med dens acceleration på 8,2sek fra 0-100km/t. Med dens lidt højere tyngdepunkt (som alle crossovers og SUV’er) så ligger den ikke lige så stabilt og “tungt” på vejen som en almindelig lavbenet bil. Det er dog detaljer i det store indtryk af MG ZS EV.

En ulempe ved bilens kørsel er dens rækkevidde. Med kun 263km på en fuld opladning og med dens forholdsvist langsomme opladningshastighed, så skal du enten have dig en hjemmelader eller godt med tålmodighed når du er på farten.

+/- 

+’er:

  • Masser af udstyr
  • God plads
  • Pris

-‘er:

  • Infotainmentsystem for besværligt og ikke intuitivt
  • Rækkevidde
Gearet styres via drejeknappen

Gearet styres via drejeknappen.

Nøglefri døråbning

Nøglefri døråbning med kromdetaljer.

Konkurrenter

Som tidligere nævnt giver MG ZS EV sine konkurrenter kamp til stregen og jeg synes faktisk også at den overgår dem med længder.

I samme crossover klasse finder vi Hyundai Kona, Kia e-Niro og Kia e-Soul dog alle med startpriser fra 249.995kr og kun en my længere rækkevidde på deres mindste modeller. Kia e-Soul fås med startpriser på 265.919kr og den kan du læse mere om her

Pris

Comfort udgave – 219.999kr

Luxury udgave – 249.079

Derudover kommer 4.999kr til metallak.

Vores testbil koster ialt: 254.078kr.

Diamantgrill med logo

Diamantgrill med logoet ser rigtig flot ud.

Konklusion

MG ZS EV har gjort et rigtig godt førstehåndsindtryk på det danske markedet og der er ingen tvivl om at MG ZS EV med udstyrsniveauet og priserne gør elbiler til en allemandsmulighed. Om de konkurrerende mærker nu følger trop og sænker priserne efter MG eller om MG får lov til at stå alene med de priser, det må fremtiden vise. Jeg håber på det første. MG ZS EV er en oplagt bil nummer to til de kortere turer ud/hjem på samme dag og spenderer du de 10-15.000kr det koster at købe og installere en ladestander derhjemme, så bliver du rigtig godt kørende i den nye MG ZS EV.

Stiletter

Design

4 ud af 6 stiletter

Køreglæde

5 ud af 6 stjerner

Value for money

5 ud af 6 stjerner

Se endnu mere af bilen i videoen vi har lavet på linket her

 

Testbilen var venligst udlånt af “MG Motors Danmark”. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *