Audi Skysphere byder på en luksuriøs elbil, som lover nye køreoplevelser og autonom kørsel på level 4
Audi har præsenteret deres første nye konceptbil i det nye futuristiske elbils-univers. Den luksuriøse bilkoncern lægger hårdt ud med den første, Skysphere, en fuldelektrisk roadster. Senere på året kan vi forvente Grandsphere, og i 2022 Urbansphere.
Her på redaktionen kunne vi ikke lade være med at tænke, gud! Den minder da lidt om 60’ernes Jaguar E-type med den lange front og stilrene linjer! Are we right? Det synes vi selv.
Variabel akselafstand giver to forskellige køreoplevelser
Skysphere byder på en banebrydende oplevelse for føreren, nemlig at kunne vælge to helt nye modes, som ændre bilens køredynamik og køreoplevelse. Med de elektriske motorer og en helt ny mekanisme med karrosseri og karosserikomponenter, som kan glide ind i hinanden. Gør Skysphere det muligt at variere selve akselafstanden på bilen, og dermed også bilens udvendige længde med hele 250 millimeter. Samtidig justeres frihøjden også med hele 10 milimeter, som øger komfort og køredynamik. Audi Skysphere kan dette ved hjælp af to modes: En Sports-mode og en GT-mode.
Læs også: Vi lancerer Female Drivers Club
I Sports-mode har Skysphere en længde på 4,94 meter og en lavere frihøjde end i GT-mode, samtidig giver denne version de optimale sportslige egenskaber for bilen. I GT-mode er bilens længde 5,19 meter. Udover det ændre hele kabinen karakter, og giver mulighed for autonom kørsel på level 4!
60:40 vægtfordeling og 465 kW
Den luksuriøse fuldelektriske roadster kommer med 465 kW og 750 Nm, som Audi selv hævder skal gå fra 0 – 100, på små 4 sekunder. Bilens elektriske motor ligger på den bagerste aksel. Batterimodulerne er primært placeret bag kabinen, men fire er placeret i bilens midtertunnel. Det giver Skysphere en vægtfordeling på 60:40, et tyngdepunkt der ligger tæt på midten og en vægt der kun siger 1800 kg. Det giver særdeles fordelagtige forhold for bilens køredynamik. Audi skriver selv at de forventer en batterikapacitet på mere end 80 kWh, som skal give en rækkevidde på mere end 500 km i henhold til WLTP.
Læs også: Biltest: Audi e-tron – Fremtiden rykker nærmere
Skysphere vil give nye køreoplevelser
De førnævnte to modes: Sport & GT (Gran Tourismo). Byder på to vidt forskellige køreoplevelser, som skal skabe en nye måde at være i bilen på – heraf også navnet “Sphere”. Hovedsageligt bliver køreoplevelsen markant anderledes, fordi de nye konceptbiler er klar til niveau 4 i autonom kørsel, som gør at føreren kan delegere det fulde ansvar til bilen. I GT-Mode får man dermed muligheden for at kunne opleve bilen på en helt ny måde.
Når autonom kørsel vælges, transformere kabinen sig, og alle synlige styre elementer af bilen forsvinder. Pludselig er ting som rattet og pedalerne drejet væk, så de fremgår usynligt i kabinen. Det skaber en helt ny atmosfære, hvor interiøret skaber en let og rummeligt miljø, hvori man som fører og passager kan bruge tiden i bilen, på en helt ny måde. Sæderne er designet for at være utroligt komfortable, og samtidigt perfekte med sidestøtte når bilen skal i sports-mode. Valget af materialer i interiøret, viser at Audi satser på en bæredygtig fremtid. Sæderne er betrukket med bæredygtigt produceret mikrofiberstof, og andre materialer i kabinen er bl.a. miljøcertificeret eukalyptustræ, og syntetisk produceret kunstlæder. We like!