Biltest: SEAT Tarraco – Nyt flagskib fra SEAT

SEAT Tarraco er SEAT’s svar på en stor FamilieSUV. Både design og rummelighed er i top, og SEAT har i den grad formået at lave en anstændig familiebil. Kvindernes Bilmagasin har testet den nye, højbenede spanier.

#SEATseekingname
SEAT Tarraco er opkaldt efter den spanske by, Tarrango, og navnet blev valgt i en afstemningskonkurrence ved navn #SEATseekingname. 140.000 SEAT-fans verden over deltog i konkurrencen og var med til at beslutte, hvilket navn SEATs nye flagskib skulle have. At verdenspræsentationen foregik i den spanske by Tarrango, var derfor ikke tilfældigt.

Læs også: CUBRA Ateca – Dyr racerbil forklædt som SUV

Den spanske familiekonge
Går du og drømmer om en Audi Q7 eller VWs Tiguan All Space, men synes, de er for dyre, så er SEAT Tarraco altså et rigtig godt alternativ. Tiden står ikke stille hos SEAT. De er virkelig langt fremme i skoene for at være med på moden omkring SUV og Crossovers. Først kom Ateca´en, som er SEAT’s svar på en VW’s Tiguan, derefter kom Aronaen, som er en forhøjet Ibiza, og nu introducerer de familienkongen over dem alle, nemlig Tarraco.

SEAT Tarracco har et flot og strømlinet design

Tarraco er en ideel familiebil med masser af plads. Den fåes med 2 ekstra sæde, således at bilen kan rumme op til 7 personer. Dermed er der altid plads til at ungerne kan have legekammerater med hjem fra skole.
Hvis de 2 bagerste sæder ikke er i brug, kan de lægges helt flat ned og hermed har du en kæmpe bagagerum.

En skønhed uden lige
Den nye Tarraco er en rigtig pæn bil. Igen vil jeg sige, at hvis du ikke lige mener, at budgettet er til en af de andre konkurrende tyske mærker, så er Tarracoen rigtig godt med.
Når man står og kigger på den fra siden, ligner den lidt en forvokset Ateca, men derudover er den helt sin egen. Fronten har et lækkert, eksklusivt perlegitter, og bagenden har et stilrent design med den flotte baglygte-linje koblet tværs henover bagklappen. Tarraco udstråler masser af eksklusivitet og prestige, som man førhen har været tilbøjelig til at forbinde med high-end mærker og ikke SEAT.

SEAT’SK interiør
Interiøret er meget “SEAT-agtigt.” Det minder om både SKODA og VW’s faste, skåleformede stole, som man sidder godt i. Vælger man Excellence udgaven, som min pressebil var, kommer sæderne i en delvis alcantare udgave. Instrumentpanelerne har en lækker mørkebrun valnødsfarve, som fuldender den eksklusive helhedsfornemmelse fra før. (At det ikke er ægte træ, men faktisk plastik, vælger jeg ikke at kommentere på. Men godt ser det ud!)

Bilen kommer med SEAT’s nye infotainment-system med en 8″ skærm med touch. Alt sammen meget intuitivt og meget nemt at finde ud af. Derudover er den selvfølgelig spækket med alle de nyeste sikkerhedssystemer. Pre-Crash assist, Roll-over assist osv. Ja, faktisk kunne bilen nærmest køre selv. Jeg fornemmer gang på gang, at de nye biler i dag er mere og mere forberedt på fremtiden, da de allerede er proppet med de mange systemer. Som en ekstra lille fin detalje kan bilen fås med trådløs oplader til din telefon. Det er simpelthen genialt.

Bilen var udstyret med Lane Keeping assist, som automatisk er på, hver gang man starter bilen. Når jeg så gik ind for at slå det fra (fordi jeg synes det er irriterende at køre med) , slog den det automatisk til, hver gang jeg tændte bilen igen. Det var en ting, som var meget irriterende.

Testbilen var en Xcellence 2,0 TDI med 190HK og automatgear. Og så kommer vi altså op over en halv million kroner. Hvis jeg skulle investere i Tarracoen, ville jeg helt klart vælge 190HK motor, da det er en tung bil og den i forvejen ikke er den store racer. Automatgearet er også et must!

SEAT Tarraco fåes fra 379.900kr.
Testbilen jeg kørte i kostede 544. 540kr.
Læs mere om SEATs nye flagskib her.

Kvindernes Bilmagasin giver Tarraco følgende stilletter:

DESIGN

KØREEGENSKABER

VALUE FOR MONEY


0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *