BMW 530d: Familiebil til 1.2 millioner kroner

Mange nybagte familiefædre har svært ved at give afkald på deres højt elskede “drenge-bil” til fordel for en praktisk, kedelig familie bil. Det har BMW løsningen på. Med den nye 530d stationcar får du en praktisk bil med oceaner af plads til ungerne og deres klapvogne samtidig med, at far får sin racerbil. Både mor og far er glade –  totalt win win!

 

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af den helt nye BMW 5 serie 530d stationcar. Det var en af de testkørsler jeg havde glædet mig ekstraordinær meget til, fordi jeg endnu ikke havde haft fornøjelsen af at opleve den nye 5 serie i levende live.

Og der stod den. Klar og parat og ventede på mig. Hos Jan Nygaard i Lyngby. Den hvide “Alpine White” funklede i solens stråler, og sportsæderne var betrukket med det lækreste cognacs farvede Dakota læder, som spredte en liflig duft af ægte læder i hele kabinen. Infoskærmen sørgede for at give mig en fin velkomst med teksten “Velkommen Benedicte Engel”.

Jeg satte mig godt til rette i førersædet med et smil på læben og en god fornemmelse i maven om, at det nok skulle blive en god uge.

Sikkerhed
Sikkerheden i alle nye biler i dag er helt i top. Der findes ingen biler på markedet, der ikke er sikre. I dag er det mere et spørgsmål om, hvilke mærker der er først med det nyeste udstyr. Og BMW er bestemt ikke en af dem, der holder sig tilbage. Tværtimod.

Den nye BMW530d var fyldt med sikkerhedsudstyr. Vejbanehjælp, (rattet ryster, når du kommer for langt ud i siden), radar i frontgrillen (fornemmer afstanden til den forankørende), fartpilot (bremser ned, speeder op og styrer selv i en blid form) og bakkamera, der filmer hele vejen rundt om bilen (Surround view). Og jeg kunne blive ved. Alt sammen systemer, som var med til at gøre kørslen i den nye 5´er til en leg.

Som noget nyt har BMW samlet alle vejassistent-systemer og rykket dem ned i venstre side af rattet. Det kunne jeg rigtig godt lide. Det gav et meget bedre overblik over hvilke systemer bilen har, og det gjorde det meget nemmere at betjene under kørslen.

Dét med, at bilen selv overtager styringen, skal jeg stadig lige vænne mig til. Det er lidt spooky –  men jeg kan sagtens se det komfortable i det på de lange køreture.

Imens jeg sad godt til rette i det store dejlige, skåle-formede lædersæder, og lod mine øjne falde på vejbanen, opdagede jeg, at jeg kunne se min hastighed og et “mini-navigationsbillede” oppe i forruden. Et slags spejlbillede. BMW kalder det “head-up display”. Jeg er fan! Jeg undgik at fjerne blikket fra vejbanen for at se over til højre på den store skærm i midten. Et “safety-moment”, der siger spar to.

Jeg lænede mig tilbage i sædet, kiggede op på infoskærmen, som skrev “Chill-musik” og lyttede til tonerne af afslappende musik, der kom ud af Harmon Kardon hifi-højtalerne. Der sad jeg. Helt for mig selv. Og nød et stille øjeblik.

 

 

Racerbil
Og så skulle jeg hilse at sige, at den nye 530d er en sand racer bil. Med ét enkelt tryk på ”sport”, forvandles undervogn, gearkasse og speedometer til den rene Formel 1 stemning, og hele designet skifter i speedometret til “M” farver og et sportligt udtryk. Da jeg trådte på speederen fornemmede jeg de 265 HK trykke mig tilbage i sædet og lyden af en 6 cylinders motor som fik mig til at trække på smilebåndet. Det er altså balsam for sjælen! Wauw – jeg er solgt!

 

Økonomi
Og ja, 1,2 millioner kroner for denne bil er maaange penge. Det kan vi ikke komme uden om.

Mange nybagte familiefædre har svært ved at give afkald på deres højt elskede “drenge-bil” til fordel for en praktisk, kedelig familie bil med plads til klapvogn, skoletasker, autostole osv.  Nu har de i mange år kørt en ”drengebil” og selv kunne bestemme. Hvis det stod til dem, så fortsatte de deres ”drengestil” og kørte upraktiske biler, fordi de ikke helt vil indse, at de ikke er 20 år længere. (jeg har selv én derhjemme!)

Men med den nye 5´er stationcar har vi løsningen – her får du en praktisk stationcar med oceaner af plads til ungerne og deres klapvogne samtidig med, at far får sin racerbil. Totalt win win  – både mor og far er glade.

 

 

Den nye 530D er der ikke rigtig noget negativt at sige om.  Dog savner jeg en lille smule SUV højde, når jeg stiger ind og ud af bilen. Men nu er jeg jo også bidt af en gal SUV´er.

Derfor får den 5 stilletter ud af 6.

Den bil jeg testede var en BMW530d Touring til 1.195.230,- inkl. ekstraudstyr. BMW 5-serie fåes fra kr. 657.000,-

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *