Jeg har testkørt Audi’s nye A4 Avant i en uge og jeg må erkende, det er en af de lækreste biler jeg har testet i 2019! Lad mig være helt ærlig og tilstå: Audi har aldrig rigtigt tiltrukket mig. For mig var/er Audi et mainstream mærke. Særligt Audi A4 ser jeg alle vegne nu til dags. Jeg må dog tilstå, at siden der er så mange der elsker Audi, så er det tydeligvis ikke uden grund.
Du kan læse en uddybende beskrivelse af Karens en-dagstur ’First drive’ af Audi A4 her med overskrifter som:
- Standardudstyr
- Ny teknologi
- Mild hybrid modeller
- Startpriser i Danmark
Eftersom at Karen er kommet godt omkring A4’erens mange finesser, detaljer og performance, vil jeg gøre dette indlæg kort og har derfor valgt 3 punkter som jeg til dato vil huske Audi A4 for. Testbilen jeg har testet er en Audi A4 Avant S line – Prestige Tour – 40 TFSI – S tronic.
1. S tronic – automatgear blødt som smør og lydløst som aldrig før.
S tronic er Audi’s automatgear. Det fungerer bedre end noget andet automatgear jeg før har kørt. Med S tronic får du et glidende og næsten lydløst gearskifte, der får din kørsel til at virke smooth og let. Motorens ydelse er selvsagt en påvirkende faktor på hvorvidt bilens performance føles med overskud eller modsat føles presset og tung ved acceleration. Det var på intet tidspunkt tilfældet med den 40 TFSI benzinmotor jeg testede, der har 190HK og et 7-trins gearskifte.
2. Forudsigelig autopilot – Audi’s “effektivitetsassisstent”
Du har måske allerede læst Karens beskrivelse af den nye teknologi, der opkobles på lysreguleringen for at sikre en hastighedsregulering der rammer så mange grønne lysreguleringsbølger som muligt. Se audi’s egen beskrivelse af assistenten her.
Med den forudsigelige assistent registrerer bilen når du kører imod en rundkørsel eller snart passerer et byskilt. Har du sat bilen på autopilot imens, så sænker og justerer den automatisk farten, så du, idet du passerer et byskilt, kun kører 50km/timen. Det er genialt og til en pendler vil denne assistent være helt ideelt!
3. Kompromisløs kvalitet
Interiøret, infortainment, brugerfladen og kvaliteten i kabinen er kompromisløs. Man har bibeholdt hvad der giver mening at give knapper ved eksempelvis klimaanlægget. Eftersom at du ofte bruger disse funktioner, så giver det mening at de er knapper, i stedet for at du fedter en skærm til, hvis funktionen lå i en touch-skærm. Man har ligeledes simplificeret og minimeret udtrykket i instrumentbrættet til at omfatte en skærm hvori samtlige menufunktioner forefindes. Jeg er vild med instrumentbrættet, simpliciteten og følelsen af at sidde i en luksusbil. Bedøm selv ud fra billederne og den lille rundvisning nedenfor.
Seperat plads til nøglen. Løfter du armlænet op finder du … … en opladeplads til din mobil.
Hvis du ønsker S tronic i din A4, så starter prisen, jævnfør Audi’s seneste prislister, på 438.290 kr for modelprogrammets mindste 35 TFSI motor med “kun” 150HK, acceleration fra 0-100km/timen på 9,2 sek. Kan du nøjes med 6-trins manualt gear starter prisen på 409.990 kr.
Konklusion
Udover ovennævnte 3 punkter der gør A4 Avant til en særlig bil, så får du en en bil, der er både henvender sig til forretningskvinden/-manden der skal have plads til familien eller parret der prioriterer pladsforholdene til ferierne eller lign. En ting sikkert er helt sikkert: Audi A4 forbliver en af de modeller vi fortsat vil se på vejene mange år endnu.
Design
Kørekomfort
Value for money
Du kan læse mere om Audi A4, priser og modeller på Audi.dk her.