Den spanske løve, Seat LEON er nu landet i Danmark. Leon er ankommet i en ny version, og vi er helt sikre på, at den 4. generation nok skal blive lige så populær som de tidligere modeller.
Seat har gjort et godt stykke arbejde med det nye design, hvor der er kommet mere skarphed og strammere linjer over det hele. Især på fronten og bagenden ses det skarpe look ved lygterne. Hvor Leon førhen har haft et meget rundt og buttet bagparti, har den nye model skarpe kanter og en lang baglygte, der markerer det mere stringente look.
Den spanske bilproducent har da også efterhånden skabt en meget flot bilflåde på ganske kort tid med mange fine designs, og især fokuseret på deres SUV’er, men jeg synes at det er godt tænkt at de stadig holder fast i deres succes Leon som stadig fås både i 5-dørs hatchback og sportstourer.
Se også vores test af SEAT Taracco
Valgmuligheder i Seat Leon
Leon kan vælges i fire forskellige udstyrsvarianter: Reference, Style, Xcellence og FR og i enten benzin eller diesel. Der er mulighed for et 5- eller 6-trins manuelt gear eller et 7-trins DSG automatgear. Der er ni forskellige farvemuligheder, så det burde være muligt at finde din yndlingsfarve.
Jeg synes, at det gav et lækkert og behageligt look med det flotte ambient light, som indrammede kabinen og her er der også mange farvemuligheder at vælge imellem.
Side-assist, som ofte sidder udvendigt i sidespejlet, er i den nye Seat Leon placeret i kanten under vinduet og fungerer på den måde meget bedre med større synlighed.
Bilen jeg testede var en Seat Leon 5D FR 1,5 eTSI DSG 150 HK (mildhybrid benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning). Af udstyr vil jeg fremhæve følgende:
- Varme i forsæder
- Varme i rat
- parkeringssensor bag
- laneassist
- frontassist
- fjernlysassistent
- nøglefri start
- 10,25 ” digitalt cockpit
- adaptiv fartpilot
- Seat full link inkl. Apple Carplay
- 18″ alufælge “Performance” (ekstraudstyr)
- bakkamera (ekstraudstyr)
- full LED (ekstraudstyr)
- Kessy advanced incl. alarm (ekstraudstyr)
- parkeringsassistent incl. sensor for (ekstraudstyr)
- wraparound ambient light (ekstraudstyr)
Bagagerummet i 5D hatchback rummer 380 liter og vælger du sportstoureren er der hele 620 liter at gøre godt med.
Her kan du også læse om SEAT Mii Electric
Jeg lagde især mærke til dette i Seat Leon:
- Der var varme i rattet, hvilket er skønt til de kolde morgener.
- Touchskærmen var i flotte farver og let at betjene.
- Automatgearet var et lille såkaldt ‘shift by wire’-joystick, som både så smart ud, men også fungerede fint.
Lidt om navnet LEON
Navnet Leon betyder Løve på spansk. Det er et kort og nemt navn og det ser godt ud, når det står skrevet på bagsmækken, men om vi ligefrem har med en frygtindgydende løve at gøre, det er måske lige en kende for overdrevet.
Hvorfor skal du vælge en Seat Leon ?
Jeg synes at Leon er et godt valg for en lille familie eller et par, der gerne vil have lidt mere bil og plads end i de mindre biler. Leon har en fin størrelse ved parkering og den kører godt. Jeg ville dog klart anbefale at vælge enten Xcellence eller FR, da du i de to topmodeller får mest udstyr for pengene. Er du til en bil der godt må være hurtig og med mere riv i, så ville jeg gå op i modellen med 2,0 motor eller alternativt må du vælge at køre i sportsgearet for at kørslen bliver noget sjovere.
Læs også: Sådan bliver du vinterklar
Bonusinfo: Den tidligere model er lige kåret som årets brugtbil 2020, og det er jo en god ting at vide, når man skal investere sine sparepenge i et nyt køretøj.
Design:
Køreglæde:
Value for money:
Hvad koster Sean Leon?
Pris
SEAT LEON 5D FR 1,5 eTSI DSG 150 HK benzin
Denne model kr. 358.066,-
Priser fra kr. 214.990,-
Brændstofforbrug ved blandet kørsel 17,2 km/l. Energiklasse A+.
Billig halvårlig grøn ejerafgift kr. 540,-.
Privatleasingpriser fra kr. 2.895,- pr. mdr. og med kr. 4.995,- i udbetaling incl. metallak.
Du kan få flere oplysninger om Seat Leon lige her
Testbilen var venligst udlånt af SEAT Danmark. De har ikke haft indflydelse på denne artikel.
Denne artikel er skrevet af Christina Schach