Skal danskerne købe plug-in hybrid, så er det Mitsubishi´s Outlander, der skrives flest slutsedler på, og det er måske til at forstå, hvis man gerne vil have en meget stor bil til rimelig pris og så oven i købet endda også kunne tænke i de grønne baner.
I 2020 er der allerede solgt mere end 500 styks Mitsubishi Outlander PHEV og derfor er modellen den mest solgte plug-in hybrid i Danmark på årets første tre måneder.
På grund af størrelse og afgifter har Mitsubishi Outlander PHEV været en tand for dyr til det danske marked, men med de nye åbninger for lavere afgifter på “grønne” køretøjer i Danmark, så er det nu blevet muligt at anskaffe sig den store bil med kombineret el- og benzinmotor til rimelig pris.
Fakta om Mitsubishi Outlander PHEV
Teknik
Vi testede versionen 2.4 Instyle 4WD med 135 HK benzinmotor 4 cylindre 16-ventiler med Lithium-ion batteri 330 v på 13,8 kWh og el-motorer for 60kW (82 HK) 137 Nm og bag 70 kW (95 HK) 195 Nm. Samlet systemydelse 165 kW (224 HK). Mitsubishi Outlander PHEV kan trække 1.500 kg, så du kan snildt køre en tur på genbrugspladsen med en trailer på slæb.
Firehjulstræk er standard i Mitsubishi Outlander plug-in hybrid. Mærket 4WD indikerer at bilen trækker på alle fire hjul, så du er sikret det optimale vejgreb overalt.
Udstyr
- 18″ alufælge
- Mitsubishi Power Sound System med 8 højttalere og 510 W forstærker
- Opvarmet rat
- Premium lædersæder
- Opvarmningssystem af kørebatteri
- Elektrisk kabinevarmer med timer (Det er ret smart, synes jeg)
- LED forlygter og tågelygter
- 2-zoners aut klimaanlæg
- Mørktonede bagruder
- Nøglefri betjening
- El-betjent bagklap
- Elektronisk parkeringsbremse og Start/Stop
- Elektrisk justerbare forsæder
Sikkerhed i Mitsubishi Outlander PHEV
- Nødbremsesystem
- Fjernlys assistent
- 7 airbags
- Multi Around Monitor
- Blindvinkel advarsel
- Parkeringssensor for- og bag
- Bakkamera
- Baksensor med advarsel for tværgående trafik
- Alarm for utilsigtet vognbaneskift
- og meget mere ……………..
Ekstraudstyr i testbil:
- Anhængertræk
- Bagagerumsbakke
- Måtter
PHEV = Plug-in Hybrid
Plug-in Hybrid er en bil, der har kombineret el- og benzinmotor. Bilen starter med at køre på el, og når så strømmen er brugt op overtager benzinmotoren. Hvis man husker at få ladet bilen op om natten er det muligt at starten dagen på knap 45 km ren el, og det giver selvfølgelig en god benzinbesparelse på den lange bane. Kører du blandet hybridkørsel kan det blive til 600 km.
Der er to elmotorer i Outlander én ved de forreste hjul på 82 HK, og én ved baghjulene på 95 HK, tilsammen skaber de et firehjulstræk. Er batteriet ved at løbe tør, overtager benzinmotoren og leverer derefter strøm til batteriet.
Det er muligt at tegne abonnement hos Clever, så du kan lade din plug-in op på mange forskellige ladepunkter landet over. Der kan købes en ladebrik, som kan bruges i diverse ladestandere landet over eller du kan lade din bil op via SMS direkte fra mobilen.
Du kan læse mere om Clever på deres egen website lige her
Outlander PHEV kan oplades på flere forskellige måder:
- Du kan installere en hjemmeladeboks, som er at anbefale, da bilen så kan lades op, mens du sover.
- Er du på farten, så er det muligt at hurtiglade på standere ved motorveje og større tankstationer. Det tager 25 min at lade batteriet op til 80%.
- Den sidste løsning er at lade i en almindelig stikkontakt med alm kabel (også kaldet mormorstik). Det er muligt, men tager længere tid, og vi anbefaler så vidt muligt at undgå dette, da det skal ses som en nødløsning.
Bilen leveres med 5 meters ladekabel med K-stik, 8 Ampere.
Bagagerum
Bagagerummet er stort og kvadratisk og rummer 463 liter, og lægger du bagsæderne ned, så er der plads til 1.602 liter.
Den elektriske bagklap er stor og den kan med fordel bruges som overdækning, når I er ude i naturen og enten skal skifte tøj eller drikke kaffe i tørvejr.
Læs også vores tidligere test af Mitsubishi Eclipse Cross
Min konklusion af Mitsubishi Outlander PHEV
Sæderne føles behagelige, men jeg må indrømme at indtrækket ikke lige er min stil, det virker lidt for voldsomt efter min smag med det helt sorte look og det harlekin-ternet design, i det hele taget er de japanske designere ikke sluppet helt godt fra interiøret, der mangler simpelthen det fine touch. Til gengæld er jeg virkelig imponeret over størrelsen på Outlander, der er oceaner af plads både foran og bagved. Udvendigt synes jeg bilen er rimelig vellykket på trods af størrelsen og Mitsubishi Outlander er især pæn fra siden. Af en stor bil at være føles den behagelig at køre og den har god støddæmpning og er rimelig støjfri. Gearet virkede let i skiftene og giver en fin glidende kørsel.
Med den lave grønne ejerafgift, Mitsubishi´s favorable garantiprogram samt muligheden for at køre en så stor bil til rimelige penge, så vil jeg mene, at du gør et godt køb med Mitsubishi Outlander PHEV.
Kvindernes Bilmagasin giver Mitsubishi Outlander PHEV følgende stiletter:
Design:
Køreglæde:
Value for money:
Pris
Mitsubishi Outlander PHEV – 2.4 Instyle 4WD S-AWC
Farve: Granite Brown (rigtig fin farve, som gør bilen mere raffineret end hvis den havde været sort)
Priser fra kr. 299.990,-
Testbil excl. ekstraudstyr kampagnepris pr. 15/4-2020 kr. 409.995,-
Testbil incl. ekstraudstyr, metallak samt levering kr. 429.399,-
Nye Mitsubishi modeller er omfattet af 5 års fabriksgaranti / 100.000 km og 3 års Mitsubishi Assistance Package (vejhjælp) samt 8 års batterigaranti på Outlander PHEV plug-in hybrid
Som en ekstra bonus betaler du kun 460 kr. i halvårlig grøn ejerafgift.
Læs mere om Mitsubishi Outlander PHEV på Mitsubishi´s egen website
Testbilen Mitsubishi Outlander PHEV var venligst udlånt af Mitsubishi Danmark. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.