Opel Astra Sports Tourer biltest

Opel Astra 1.5D ST 122hk Sports Tourer. Udstyrsmodel: Elegance

Associerer du også Opel og særligt Astra med et konservativt ydre og tysk kedelighed? Så var vi to. Opel har aldrig sagt mig ret meget, men det var lige præcis indtil 2017 da jeg prøvekørte en Opel Astra Sports Tourer der endte med et lykkeligt ejerskab. Opel Astra Sports Tourer er nemlig tysk kvalitet, velkørende og garant for masser af udstyr til priser som rigtig mange kan betale. Og så blev den tidligere model årets bil i 2016.

Testbil: Opel Astra Sports Tourer 1.5D ST 122hk Sports Tourer Elegance

Motorvarianter og priser

Opel Astra fås både som benzin og diesel og desværre har vi ikke nogle informationer om forestående hybridmotorer.

Benzinmodeller:

Essentia – 1.2T 110hk – 18,5km/L – 214.990kr

Enjoy – 12T 110hk – 18,5km/L – 219.990kr

Edition+ – 1.2T 11hk – 18,5km/L – 219.990kr

Elegance – 1.2T 110hk – 18,5km/L – 234.990kr

Elegance – 1.2T 145hk – 18,5km/L – 254.990kr

Elegance – 1.4T 145hk automatgear – 16,9km/L – 269.990kr

Dieselmodeller:

Essentia – 1.5D 105hk – 22,7km/L – 214.990kr

Enjoy – 1.5D 105hk – 22,7km/L – 219.990kr

Edition + – 1.5D 105hk – 22,7km/L – 219.990kr

Elegance – 1.5D 105hk – 22,7km/L – 234.990kr

Elegance – 1.5D 122hk – 22,2km/L – 254.990kr (testbil)

Elegance – 1.5D 122hk automatgear – 19,2km/L – 269.990kr.

Teknisk data: 

Motor: 1.5 diesel motor
Cylinder: 3
Antal hestekræfter: 122 hk. ved 3500 omdr./min
Brændstof: Diesel
Tank: 48l.
Grøn ejerudgift: 1100 dkr. halvårligt
Km/l: 22,7 km/l ved blandet kørsel

Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
0-100 km/t: 10,5 sek. 
Tophastighed: 200 km/t 

Du kan læse mere om Opel Astra Sports Tourers modelprogram på Opels hjemmeside her

Design

Eksteriør

Det er ikke sket meget nyt i denne faceliftede 2019-model sammenlignet med den tidligere 2016-model. Den mest synlige ændring ses over grillen, hvor kromlisten slutter en smule bredere inde ved logoet. Forlygterne skulle også have fået et lille løft, men det kræver vidst et mere trænet øje end mit. 

Opel Astra Sports tourer set forfra
Kromlisten over frontgrillen er ændret i 2019-modellen.

Interiør

Indvendigt har bilen et kombineret mat- og højglansplastik panel ved instrumentbrættet og kontrolpanelet. Det ser i mine øjne ganske fint ud og særligt det matte plastik er jeg fan af, for der ser du ikke fedtfingre og støv lige så tydeligt som på højglansoverflader. Jeg kunne nævne mange andre mærker, der virker mere ”plastik” indvendigt end en Opel Astra. Det var faktisk en af faktorerne vi valgte ud fra, da vi selv købte en Opel Astra Sports Tourer, at knapperne og interiøret ikke virkede for “plastik-billigt”. Det virker ordentligt og robust.

Instrumentbrættet i både mat- og højglansplastik.

Infotainmentsystemet er jeg ikke imponeret over. I min Astra er der farveskærm som tilsyneladende er tilkøb og ekstraudstyr. I denne testbil er menuen i sort/hvid og næsten pixeleret i en sådan grad, at jeg synes det virker komplet out-dated. Hvis jeg køber en ny bil i dag, så vil jeg også gerne have at dens interiør og særligt dens elektroniske design virker moderne.

Manøvrerer du rundt i menuen i cockpittet eller på instrumentbrættet, så finder du hurtigt rundt, men ikke alt virker intuitivt. Det skal man lige igennem nogle gange, før logikken i informationerne og menufunktionerne giver mening.

Udstyr

Noget jeg selv faldt for ved Opel var det høje udstyrsniveau. Du får nemlig rigtig meget udstyr for pengene i en Opel Astra Sports Tourer, hvilket særligt er gældende i den største udstyrsmodel Elegance.

Udvalgt udstyr i Elegance

  • Active safety brake
  • Full LED-lygter
  • AGR sæder (ergonomiske sæder)
  • Bakkamera
  • 16″ alufælge
  • 2-zonet klimaanlæg
  • Apple Carplay
  • P-sensor for og bag

Plads til hele familien

I en Opel Astra Sports Tourer får du rigtig meget plads både foran, på bagsæderne og i bagagerummet. Bagagerummet rummer 540l og slår du bagsædet ned, så får du 1630 liter. Det er ikke det største bagagerum i klassen, men der er plads til (næsten) alt hvad hjertet begærer af både barnevogn eller store kufferter.

Bagagerummet rummer 540liter.
Bagagerummet rummer 540liter.

Kørekomfort

Der er sket en hel del i den nye dieselmotor og i selve styrtøjet. Motoren som tidligere var en 1.6 liters dieselmotor er nu blevet en 1.5 liter og har ligeledes kun beholdt 3 cylindere i modsætning til de tidligere 4. Det har ikke nævneværdigt påvirket optrækket i motoren og jeg mærkede faktisk ikke stor forskel i forhold til 1.6’eren. 

Hvad der dog var ændret var dens gearing. Her kunne jeg mærke et langt mere glidende gearskifte (eftersom testbilen var manuelt gear). Det var rigtig behageligt og knapt så ”takket” som den tidligere model.

Man mærker dog stadig diesel-brummen i motoren og for at være helt ærlig, så er det kun meget få dieselmotorer der ikke traktor-brummer. Denne her er ingen undtagelse og til prisen, så kunne man formentlig godt leve med det, hvis du spørger mig. 

Her kan du læse om en dieselbil der snød mig, da jeg troede det var en benzinmotor – Mercedes CLA 200d Shooting Brake

Brændstofsøkonomi

En af årsagerne til at jeg i sin tid købte en Opel Astra var grundet vores behov for en pendlerbil. Her har Astraen været en trofast makker på flere tusinde kilometer brugt på motorvejene i Danmark. Vi har ingen problemer haft med den og den har – selv på motorvejskørsel – holdt et gennemsnitligt forbrug på 19-20km/L. Den nye motor i denne testbil er optimeret med henblik på at mindske CO2-udslippet og det er efter sigende reduceret med næsten 20%.

Konkurrenter til Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra ligger i en af de mest attraktive stationcar klasser på markedet, hvilket stiller ekstra store krav til at blive bemærket. Af de mange konkurrenter i klassen finder vi blandt andet Renault Megane og Kia Ceed som alle starter fra 210.000kr ligesom Opel Astra. Med kun 210.000kr i startpris bliver det pludselig rigtig attraktivt for mange at overveje en Opel Astra.
Opel Astra skiller sig ud – i mine øjne – med at have den tyske ordentlighed og solide kvalitetsindtryk. Det er ikke helt det samme i hverken Kia eller Renault efter min mening.

+/-

+ højt standard udstyrsniveau

+ brændstofsøkonomi

+ kvalitetsfølelse trods lave startpris

– out-dated infotainment design

– minimalt facelift

Value for money

Der skulle efterhånden ikke være nogen tvivl om, at i en Opel Astra Sports Tourer får du rigtig meget bil og udstyr for en ganske fair pris. Taget både pladsforhold, kørekomfort og udstyrspakkerne i betragtning, så vil jeg godt garantere for at det bliver et behageligt bekendtskab som ejer af en Opel Astra Sports Tourer.
Den er oplagt til den lille familie der skal have plads til barnevogn og alverdens oppakning, men den er også til dem der gerne vil have et troværdigt stykke køretøj. Opel Astra er begge dele.

Design

3 ud af 6 stjerner

Køreglæde

4 ud af 6 stiletter
4 ud 6 stjerner i kørekomfort.

Value for money

5 ud af 6 stjerner i design og udstyr

Testbilen var venligst udlånt af Opel Import Danmark. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *