For første gang i 55 år, udvider Ford Mustang-familien med et nyt medlem: Mustang Mach-E. Kvindernes Bilmagasin var med ved den officielle præsentation i Oslo.
Store ambitioner om elbiler
Inden 2020 ønsker Ford at kunne tilbyde 16 elbiler til det europæiske marked og have en global portefølje på 40 biler.
Ford vil levere alle deres modeller, fra Fiesta til Transit i en elektrificeret udgave, dvs.el, hybrid og plug-in hybrid.
Målet er at levere brændstofs effektive og køredynamiske biler, som skal matche alle behov på europæisk plan.
Fremtidens mobilitet fra Ford
Som Ford ejer har du mulighed for at overvåge bilens strøm niveau med FordPass app’en. Du kan desuden benytte rejseplanlægningsfunktionen med power MyTrip. Den tager højde for bilens aktuelle strømniveau og finder de mest oplagte ladestationer langs ruten.
Har du også FordPass Connect modem, kan du overføre den planlagte rute fra smartphone/tablet til elbilens navigation.
Mustang Mach-E
Ford har en ambition om at skabe intelligente biler til fremtidens transport. Mach-E er en af dem. Bilen er designet ud fra kundernes behov: En elektrisk SUV.
Der kan vælges imellem baghjulstræk og firhjulstræk. Modellen med firhjulstræk har mere udstyr som standard end de baghjulstrukne.
Den er 4712 cm. lang, 1881 bred og 1697 cm. høj.
Batteri og rækkevidde
Elbilen kommer med 2 størrelser på batteriet: Et på 75 kWh, som har en rækkevidde på 450 km. En store udgave med 99 kWh batteri har en rækkevidde på op til 600 km. Begge modeller fås med en baghjulstræk eller firhjulstræk (4X).
Mach-E kan kobles til en Ionity ladestander, som lader med op til 150 kWh.
Ford er medstifter af Ionity konsortiet, der vil anlægge 400 lynlade stationer i EU inden 2021. 7 af dem installeres i Danmark.
Læs også vores anmeldelse om den klassiske Ford Mustang.
Smukt design og velkendte Mustang detaljer
Mach-E er en strømlinet og ikke mindst smuk SUV. Den er rå, robust og powerful i sit udtryk.
Den lange og kraftige kølerhjelm, de skrå og aggressivt udseende forlygter, kender vi fra den klassiske Mustang og leder tankerne hen på en muskuløs hingst. Udtrykket forstærkes i grillen som præges af Mustangs logo – hesten.
Linjerne fra front til bagende giver et coupé-lignende udtryk. Bagenden er kort, som vi kender det fra flere andre elbiler. De karakteristiske Mustang baglygter er heldigvis bevaret i Mach-E.
Når du ser baglygterne, er du ikke i tvivl om, at det er en Mustang der kører foran dig.
Indvendigt har designteamet arbejdet på, at bevare Mustang følelsen når du sidder i bilen. Du sidder højt i bilen – det er jo en SUV – men følelsen når du lader dig suge ned i sædet kender vi fra sportsvognen.
Bilen betjenes via den 15,5” store touchscreen. Ved instrumentbrættet er der desuden en skærm, som viser hastighed mv.
B&O anlæg kan tilkøbes som ekstra udstyr.
Udover et rummeligt bagagerum på 407l. er der et opbevaringsrum under kølerhjelmen, som rummer 100l. Rummet er vandtæt og kan bruges til at opbevare beskidte ting, det kan nemlig rengøres med vand og tømmes vha. en bundprop.
Ny teknologi og fede detaljer i Mustang Mach-E
Bilen låses op og startes ved hjælp af din smartphone. Er du løbet tør for strøm, kan du via en back-up kode på bilens B-søjle (mellem for og bagdør) låse bilen op. Via en kode på touch skærmen kan bilen startes, hvis du er løbet tør for strøm.
Ny generation af Ford SYNC-infotainment
Du kender muligvis SYNC systemet fra andre Ford modeller. Med Mach-e tager de systemet ind i en ny generation, som er mere strømlinet og moderne. Ved hjælp af machine learning aflæser bilen førerens fortrukne kørestil. Med tiden optimeres og personliggøres køredynamikken via det Ford kalder over-the-air opdateringer.
Den 15,5” store touchscreen er en den af SYNC. Ifølge Ford er den nem at betjene både via touch og stemmestyring. og via den betjenes bilen.
Systemet er selvfølgelig kompatibelt med både Apple CarPlay og forberedt til Android Auto.
First Edition farverne
First edition fås i en flot rød- eller blå metallik, kendt fra den klassiske mustang fra 60’erne. Den blå bliver dog ikke tilgængelig i Danmark.
Mustang Mach-E, den fødte gentleman
Mange bilproducenter dropper dørhåndtaget på elbilen. For Ford handler det om at gøre designet på bilen mere strømlinet. Med Mach-E tager de det et skridt videre: døren åbnes for dig, når du låser bilen op vha. din telefon. Det giver et fuldendt finish og er en lækker detalje!
En tur på genbrugspladsen i din Mustang Mach-E
Mach-e kan fås med anhængertræk og kan trække 750 kg.
Det rækker ikke til meget mere end en tur på Genbrugspladsen med dit haveaffald, men så ankommer du med anstand.
Målgruppen for Mach-E
Hvem er så målgruppen for denne elektrificerede Mustang? Den inkarnerede Mustang fan er vild med brølet fra en V8 motor, og måske heller ikke den mest klimabevidste bilist. Vil de vælge denne elektrificerede SUV, blot fordi det er en del af Mustang familien? Eller kommer der en ny generation af Mustang-fans som er yngre og børnefamilier?
I løbet af få timer efter præsentationen i Norge, havde 400 nordmænd bestilt og betalt depositum på Mach-E, så der er helt klart
Hvornår kommer Mach-E til Danmark?
Bilen bliver lanceret i Danmark i sommeren 2020, med levering fra jan/feb 2021.
Derudover kommer der en performance udgave, Mach-E GT, med ca. 465 hk og en acceleration fra 0-100 km/t på under 5 sek. GT udgaven kommer til Danmark i midten af 2021.
I Danmark forventer man et salg på Mach-E på 8-900 biler om året.
Konkurrenterne
Mach-E vil tage konkurrencen op med Tesla 3 og Jaguar I-PACE.
Prisen på Ford Mustang Mach-E
Ford Mach-E kan leveres fra 2021. Prisen starter ved 351.600,-, beregnet med en forventet afgift på 65%.
Du kan læse Ford Danmarks pressemeddelelse om Mustang Mach-E her.