Biltest: Mercedes EQA giver baghjul til konkurrenterne


Teknisk data: 
Motor: 2,5l

Antal hestekræfter: 190
Brændstof: El
Batteri: 66,5 kWh batteri 
Vægt inkl. batteri: 2040 kg.

AC ladning (kW): 11
DC ladning (hurtiglader) (kW): 100 Dvs. fra 10-80% på 30 min.
Rækkevidde på batteriet: (WLTP km): 426-398

0-100 km/t: 8,9 sek. 
Tophastighed: 160 km/t – elektronisk begrænset
Anhængertræk: Bilen må trække 750 kg.

Design på Mercedes EQA

Eksteriør

Mercedes-Benz er generelt sluppet godt afsted med designet på deres elbiler, og EQA er ingen undtagelse. 

Med den for elbiler karakteristiske baglygte får bilen et smart look og Mercedes-Benz formår at designe bilen så den stadig ligner en Mercedes-Benz og ikke får et futuristisk udseende som en flyvende UFO. Ingen nævnt, ingen glemt, men nogle producenter lykkes altså bedre med deres design af elbiler end andre. 

Læs også: Præsentation af Polestar 2 på The Plant i København

Fronten har en LED-strib på tværs over grillen, som vi kender det fra den større EQC. En detalje, det er planen, at alle elektriske modeller fra Mercedes skal have.

Mercedes EQA bagende
Den velkendte LED lygte som vi kender fra EQC

 

Interiør

Indvendig imponerer EQA’en også. Luftdyserne giver et klassisk og elegant udtryk, som matcher resten af bilen. 

Det velkendte multimedia system, som Mercedes-Benz kalder, MBUX er nem at betjene og det er muligt at styre infotainment systemet med både fra midterkonsollen og touchscreenen.

Jeg sidder godt i sædet og føler mig i det hele taget godt tilpas i kabinen.

Ambiente belysning kan indstilles i 64 forskellige farver, så belysningen er tilpasset ens sindsstemning.

Navigation er lækker i Mercedes EQA
Kabinen i Mercedes EQA er lækker og indbydende 

Udstyr

Testbilen var udstyret med flere udstyrspakker bl.a.

Premium pakken (10.000,- kr.): 

  • Augumented reality til navigation, 
  • Advanced Sound System med subwoofer,
  • KEYLESS GO komfortpakke, 
  • trådløs opladning af mobiltelefon 

Førerassistentpakke (14.900,- kr.): 

Følg vejen mod autonomkørsel. De nyeste systemer assisterer dig på din vej mod din destination med hastighedstilpasning, styring, vognbane ændringer og selv når der er risiko for kollision. Risikoen for en ulykke reduceres – passagerer og medtrafikanter er sikre omkring dig. På denne måde kan du nemmest nå din destination afslappet og sikkert.

Pakken indeholder:

– Active Distance Assist DISTRONIC
– Active Speed Limit Assist
– Udvidet igangsætning på motorvej ved stilstand
– Rutebaseret farttilpasning med registrering af start på kø forude 
– Active Steering Assist
– Active Emergency Stop Assist med SOS funktion
– Nødkorridor funktion
– Active Braking Assist
– Registrering af slingrende og krydsende trafik
– Undvige-nødopbremsningsfunktion
– Fodgængeradvarsel ved registrerede fodgængerfelter
– PRE-SAFE® system med aktive sikkerhedsseler og sensorer som forbereder bilen ved risiko for kollision bagfra – 2 Sideairbags ved bagsædet – bringer antallet af airbag op på ialt 9 

Augumented reality i navigationen

Biltest af EQA

Mercedes EQA minder meget om GLA’en , dog er den bygget på en ny platform. Batteriet er placeret i bunden af bilen og den ligger godt på vejen, til trods for at den vejer ekstra pga. batteriet

Testbilen er forhjulstrukket, men det er planen, at EQA’en kommer med 4-hjulstræk på et senere tidspunkt.

Accelerationen er hurtig som vi kender det fra elbilen, og det er bare en fornøjelse af træde på speederen og mærke bilen trække fra Hr. og Fru. Danmark.

Læs også: Volkswagen ID.3 – årets bil i Danmark

Sikkerhedssystemet tager højde for trafiksituationen og advarer om fodgængere på kørebanen og cyklister i den blinde vinkel.

Navigationen er nem at betjene og kan jeg følge ruten i både instrumentbrættet og på touchscreen’en. Den arbejder sammen med batteriet for at finde den mest optimale rute til målet og sammenligner forskellige scenarier ud fra ladestop, højdeforskelle på ruten, og vejret, da det alt sammen påvirker rækkevidden.

Augumented reality er en fed feature, som udover at være god grafik, giver et klart overblik over trafikken.

Opladning og rækkevidde på

QCA’en er opgivet til at have en rækkevidde på ca. 400 km. Reelt oplevede jeg dog i den uge jeg havde testbilen, at rækkevidden lå på omkring 320 km, men stadig en godkendt rækkevidde for den størrelse bil.

Jeg har fået en CLEVER ladebrik udleveret med testbilen, og beslutter mig for at teste CLEVERs app. Jeg kører efter ladestanderen ved Føtex i Greve. Det app’en ikke viser er, at standeren er placeret inde i et parkeringshus, så efter at have turet de forskellige parkeringspladser der ligger ved Føtex rundt, finder jeg endelig standeren.

Bilen er nem at koble til og jeg lader bilen i ca. 1,5 time. På den time får jeg godt 200 km. på batteriet. Nem og effektiv opladning.

Læs også vores test af storesøsteren EQC

Jeg bor i etageejendom, og har ikke mulighed for at lade på min arbejdsplads. Jeg er derfor afhængig af de offentlige ladestandere. Jeg beslutter mig for at bruge en søndag formiddag på at undersøge, hvor gode mulighederne er for at lade i mit område. Der er selvfølgelig en oversigt over nærmeste ladestandere i infotainmentsystemet, men da jeg kun har en Clever ladebrik, foretrækker jeg deres app. 

Alle 3 standere der er i 3 km. radius for mit hjem er på nuværende tidspunkt i brug. Et par af dem ligger i et parkeringshus, hvor bilerne tydeligvis har stået og ladet natten over.

Jeg kan så enten vælge at køre en længere tur for at finde en anden lader, eller vente til en af dem i nærheden bliver ledig.

Heldigvis har jeg strøm nok på batteriet, men havde jeg været lav på strøm og afhængig af at få den ladet op nu og her, havde jeg haft en udfordring.

Har du mulighed for at lade bilen op hjemme eller på arbejde, er elbilen et virkelig godt valg, men er du afhængig af at lade på vejen, er det stadig en stor udfordring foran os for at udbygge infrastrukturen for de offentlige ladestandere.  

Hvad koster det at lade bilen op?

Mercedes me App’en giver 1 års gratis adgang til Mercedes me Charge og IONITY-netværket, som gør det muligt at lade nemt, hurtigt og billigt i hele Europa

Mercedes-Benz samarbejder med CLEVER, som er en af de 10 udbydere af ladestandere i DK. 
2 forskellige løsninger: 
– Ubegrænset ladning hjemme og på offentlige CLEVER standere, startprisen er 9.795,- dkr. og en mdr. ydelse på 369,- dkr.
– Ubegrænset ladning på offentlige standere, startpris 2.295,- dkr, og en mdr. ydelse på 245,-

+/- ved EQA

+Design

+Pris

+Køreglæde

-Plads på bagsædet

Konkurrenterne

Der er flere gode konkurrenter til EQA’en i dette segment, men Mercedes slipper godt fra både design, køreegenskaber og pris, så alt i alt et godt bud på en bestseller fra Mercedes Benz.

De nærmeste konkurrenter:

VW ID4

Tesla model 3

Kia e-Niro

Pris på Mercedes EQA

EQA fås fra 400.000,- Testbilen har ekstra udstyr for 58.334,-, Udover de allerede beskrevne pakker, er den udstyret med en AMG pakke, nedfældelig anhængertræk mv. og ender på 458.334,- dkr.

Konklusion på EQA

Mercedes-Benz EQA er et virkelig godt bud på en elbil. Prisen er konkurrencedygtig og gør EQA’en interessant for en bred målgruppe.

Førerassistentpakken er en god investering, hvor du får meget sikkerhedsudstyr med til en overkommelig pris. 

Mercedes EQA er kompakt og rummelig
EQA’en er kompakt, men samtidig rummelig.

Stiletter

Kvindernes Bilmagasin giver Mercedes-Benz EQA følgende stiletter:

DESIGN

5 ud af 6 stjerner til kørekomfort

KØREGLÆDE

5 ud af 6 stjerner til kørekomfort

VALUE FOR MONEY

6/6 stiletter for design

Testbilen var venligst udlånt af Mercedes-Benz. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *