Toyota har satset tungt på hybridbiler, men med lanceringen af sportsvognen Toyota GR Supra er der ikke megen hybrid i sigte! I 2020 lancerede Toyota en 2.0 liters ny udgave af den ikoniske sportsvogn, som har givet den et helt nyt liv med fantastiske køreegenskaber og et nyt flot design, som får Supra til at skille sig ud fra mængden.

Vores testbil Toyota GR Supra
Vores Toyota GR Supra har den ”lille” 2.0-liters 4-cylindret benzin-rækkemotor med små 258 hestekræfter i udstyrsvarianten ”Sport”. Med et 8-trins automatgear, men mulighed for manuelt at geare op- og ned ved rattet. Den kan desværre ikke fås kun med manuel gearkasse…
Læs også: Blogindlægget – Mig og min Toyota Corolla Hybrid
Bilen er ikke udstyret med den højeste udstyrsvariant, men ”Sports” varianten er dog ikke bare en udstyrsvariant, den har faktisk det udstyr der kan være vigtigst, ifølge mig, hvis man vil have en sportsvogn. Derfor opdeler vi lige standardudstyret i ”Live” udstyrsvarianten fra vores testbil i ”Sports” varianten:
GR Supra Live (Standardudstyr) 18” alufælge LED forlygter LED baglygter opvarmlige og nedblændede sidespejle el-justerbare Nøglefri adgang og start Fuldautomatisk klimaanlæg Sportssæder Elektrisk (fører- og passagersæde) Sædeindtræk i Alcantara6.5” multimediadisplay Bluetooth Toyota Safety SensePre Collision System Fartpilot/Advarsel for vognbaneskiftVejskiltegenkendelse | GR Supra Sport (Vores bil) 8.8” multimediaskærm Navigation Connected Services Aktivt differentiale Adaptiv variabel undervogn Sportsbremser Røde bremsekalibre |
Der skal ikke læses længe, før man lægger mærke til, at det ikke bare er lidt fancy sportslige detaljer, Nej, med ”Sport” udstyrsvarianten får man nemlig både aktivt differentiale og adaptiv variabel undervogn. Det vil sige, at vores testbil, i stedet for et normalt åbent differentiale, har et aktivt et, som øjeblikkeligt justerer momentet på det enkelte hjul. Når vi derfor skal ud og dreje skarpt, i nogle hurtige sving, så bibeholder Supra’en en fantastisk stabilitet og effektivitet under hele manøvren.
Læs også: Sådan finder du de helt rigtige sommerdæk
Den adaptive variable undervogn tilpasser sig konstant underlaget, og hjælper med at stabilisere bilen når de 258 hestekræfter i slippes løs. (Pssst… det viste sig også at være fantastisk over høje vejbump!)
Prisen for Toyota GR Supra i udstyrsvarianten ”Sport” (uden metallak) er 826.545 kr. Vores testbil har dog metallak i farvel ”Pearl White” som koster 19.990 kr. ekstra. Priserne starter fra 776.545 kr. for standardversionen.

Design & Udstyr
Selvom Toyota blandt andet har lavet samarbejde med BMW om motoren i Supra’en, så kan det ikke ses på designet. Toyota Supra har utroligt flotte former hele vejen rundt. Spidsen går i en perfekt akse ud mod de brede og flotte LED-lygter, som er med til, at skabe aggressivitet omkring fronten af bilen. Brede runde hjulkasser, luftindtag (desværre falske…) ved baghjulene og coupéformen, giver bilen sin sportslige charme. – og så er bubbeltaget, en lidt nørdet, men fed gestus til Toyota GT2000.

Indvendigt er der ikke meget at komme efter. Interiøret ligner til en forveksling søstermodellen BMW Z4, med enkelte forandringer. Der er virkelig sørget for at alting er enkelt og praktisk, hvilket er utrolig rart, for hvem hader ikke at lede efter en knap?
Dog har de ikke været så praktiske da de har tænkt på placeringen af kopholderne, for hvis du vil have kaffe eller vand med i Toyota Supra, så kan du ikke rigtig bruge armlænet, eller skifte til bakgear særlig hurtigt.
Sportssæderne er i Alcantara, hvilket jeg er helt vild med. Det giver eksklusivitet til den simple kabine.

Som skrevet har Toyota GR Supra en masse udstyr, og specielt ”Sport” eller ”Premium ”-udstyrsversionen (versionen over Sport og kan fås med 3.0-motor) er ideel – især hvis man vil have Supra’en på bane.
Dog er der lidt udstyr man bare synes mangler i en bil til over 800.00 kr. Eksempelvis får man først blindvinkel-alarm eller parkeringssensor, hvis man køber Supra 3.0 Premium. Den koster 1.029.900 kr. også selvom der allerede er gjort klar til parkeringssensorer på fronten.
Den får også først vognbaneassistent og adaptiv fartpilot når vi går niveauet højere op. Det er en skam, da det efterhånden er standard på de fleste større biler. Så hvorfor skal vi dog give over en million kroner for at få det i vores Supra?

Køreegenskaber & Motor
2.0-literen er små 100 kg lettere end 3.0’eren, og det giver en perfekt 50/50 vægtfordeling, som tydeligt kan mærkes, når bilen kører. Bilen trækket hurtigt op i fart, ligger vanvittigt stabilt på vejen, og var overall bare fantastisk. I byen var Supra’en også behagelig at køre rundt i. Selvom bilen virker bred, er den nem at komme rundt i, og overraskende nem at parallelparkere. Der var dog enkelte ting der kom frem under bykørsel: Sportsbremserne er utroligt sensitive og ved køkørsel lidt for aggressive, bubbeltaget giver en stor blind vinkel ved sving, og så laver chassiset nogen underlige knirke lyde når bilen kører langsomt.

Køreglæde & Opmærksomhed
Der er ikke meget at klage over, for Toyota Supra er Supra sjov! Vil man have en fantastisk bil som kører umådeligt godt, så er det helt klart en Supra man skal kaste sine penge efter. Det går også hurtigt op for en at det ikke bare er en hurtig bil man køber. Supra’en meget mere end det.
Folk vender sig rundt og peger efter bilen. Folk tager billeder af den mens du handler ind, og du får utroligt mange komplimenter (Altså for bilen!).
Når man køber en Supra, køber man ikke kun en hurtig sportsvogn, man køber uanede mængder af opmærksomhed. Altså virkelig meget opmærksomhed!
Tak for udlån til Toyota Danmark

Design

Køreglæde & Køreegenskaber

Value for money
