Ford Explorer – et oplagt valg til hestefolket?

Bilen vi tester er en Ford Explorer Plug-in Hybrid, ST-Line.

Teknisk data: 
Motor: 3,0L V6

Antal hestekræfter: 457
Brændstof: Benzin og el

Km/L: 32,3 på el, 6-8 km/l på ren benzin
Batteri: 13,6 kWh  
Vægt inkl. batteri: 2541 kg.

AC ladning (kW): Opladningstid 4 timer og 20 min.

Rækkevidde på batteriet: (WLTP km): 42 km

0-100 km/t: 6 sek. 
Tophastighed: 230 km/t 

Grøn ejerudgift: 580 kr. halvårligt

Anhængertræk: Bilen må trække 2500 kg.

Design på Ford Explorer

Ford Explorer er populær i USA og har nu fundet vej til det europæiske marked i en plug-in version. Exploreren har Fords 10-trins automatgear og intelligent firhjulstræk.

Eksteriør

Den 5,6 m. lange Explorer fylder godt i vejbilledet. Designer man en bil i den størrelse, kræver det en vis snilde at udgå at få bilen til at se klodset ud. Der synes jeg ikke helt, at er Ford lykkedes.

Læs også: Mustang Mach-E – Den amerikanske hest er blevet elektrisk

Hvor fronten er muskuløs på en ”her kommer jeg” -agtig måde med den brede, sorte kølergrill, kølerhjelmen, der buer og de aggressive forlygter, så er bagenden knap så vellykket. Baglygterne er meget små og virker helt forkerte i forhold til det brede, firkantede karosseri. 

Baglygterne er meget små og passer ikke til det ellers kraftfulde udtryk på bagenden

Interiør

Indvendig er der rigtig god plads. Bagsæderne kan justeres frem og tilbage, så der er god benplads og selv på 3. sæderække er der fin plads til voksne mennesker.

Læs også: Kvindernes Bilmagasin starter kvindenetværk i bilbranchen

3. sæderække har det Ford kalder Easy Fold med Power Raise-funktion, som gør det nemt at lægge sæderne ned og ændrer pladsen bagerst ud fra antal passagerer og bagage.

Det er desuden muligt at justere varme, få sædevarme og oplade din telefon på 1. bagsæderække.

Her kan man oplade sin telefon på bagsædet i Ford Explorer
Det er desuden muligt at justere varme, få sædevarme og oplade din telefon på 1. bagsæderække.

Bruger du ikke 3. sæderække, er bagagerummet på 636 l. Bruger du derimod begge sæderækker bagtil har bagagerummet en volume 303 l. og så det bliver svært at få plads til både den store familie og bagagen, men mindre du har campingvognen spændt bagpå. 

Alle sæderne kan lægges ned i Ford Explorer
Med et tryk på knappen, lægger den 3. sæderække sig automatisk ned
Bagserne er lagt ned i Ford Explorer
Med bagsæderne lagt ned er der rig mulighed for at læsse bilen. Med alle 7 sæder i brug, er pladsen i bagagerummet begrænset.

Udstyr

Exploreren har som standard virkelig meget udstyr. Den fås i to forskellige udstyrsvarianter: Den sportslige og Ford Performance-inspirerede ST-Line, og den luksuriøse Platinum. 

Begge udstyrsvarianter har B&O-lydsystem med 14 højtalere, 10,1” lodret touchskærm, 3-zoners klimaanlæg og indbygget FordPass Connect-modem, der giver mulighed for wifi-hotspot i bilen.

Læs også: Sådan finder du de helt rigtige sommerdæk

Der er fire forskellige EV Mode-køreindstillinger at vælge imellem: EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge.

Når batteriet er lavt på strøm, aktiverer hybridsystemet automatisk EV Auto-indstillingen, som understøtter benzinmotoren og giver optimeret brændstofforbrug via bilens indsamlede bremseenergi.

10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling er standard, ligesom trådløs opladning af din mobil, varme i forrude og rat samt varme i anden sæderække.

Sæde varme bag i
Varme i bagsæderne er standard

Terrain Management Systemet med syv forskellige Drive Mode-køreprogrammer giver mulighed for at indstille kørslen efter terræn. Du kan vælge i mellem:

Normal, Sport, Trail, Slippery, Tow/Haul, Eco og Deep Snow/Sand. 

Du kan følge køreprogrammerne bilens display.

Exploreren har desuden Hill Descent Control, der hjælper med start og stop ned ad stejle bakker.

Her man man se de forskellige drivemodes i Ford Explorer
I instrumentbrættet kan du følge med i de forskellige drivemodes
7 forskellige køreprogrammer Ford Explorer
Drivemode giver mulighed for at vælge imellem 7 forskellige køreprogrammer

Udvalgt udvendigt standardudstyr i ST-Line: 

20” alufælge i sort blankpoleret finish, LED-forlygter med mørk sportsbehandling og integrerede dagkørelygter med lysdioder, dynamisk forlysnedblænding og automatisk fjernlys, tagbøjler med sort højglansfinish, elbetjent todelt panoramarude i taget, aktiv parkeringshjælp, elbetjente, opvarmede og automatiske vippesidespejle, indstigningslys, integrerede LED-blinklys, hukommelsesfunktion, Blind Spot Information System (BLIS, sorte højglansspejldæksler, Quickclear-opvarmet forrude og 360 graders kamera med vask for og bag.

Udvalgt indvendigt standardudstyr i ST-Line: 

12,3” LCD-instrumentering med digitale drejeknapper, 10,1” lodret TFT-LCD-farvetouchskærm, B&O-audio med 14 højtalere og subwoofer, 10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling, 3-zoners klimaanlæg, indbygget FordPass Connect-modem og sportsrat med flad bund.

Udvalgt udvendigt standardudstyr i Platinum: 

20” alufælge i blankpoleret Dark Tarnish-finish, tagrælinger i krom-finish, LED-forlygter og integrerede dagkørelygter med LED-lys, dynamisk forlys nedblænding og automatisk fjernlys, LED-baglygter med gule blinklys og frontgitter i Plated Satin-finish.

Udvalgt indvendigt standardudstyr i Platinum: 

Instrumentpaneldetaljer af ægte træ i Figured Ash Swirl-finish, 10,1” lodret TFT-LCD-farvetouchskærm, B&O-audio med 14 højtalere, 10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling og oplyste dørtrinsbeskyttere.

Biltest af Ford Explorer

Hvem er så målgruppen for denne bredskuldrede SUV? Et bud kunne være, hvis du skal have plads til alle 5 børn i bilen, bor i et område med store vidder, grønne marker og terræn, og samtidig har brug for at trække hestetraileren eller campingvognen.

Bor du derimod i en storby, har brug for at tage en tur på genbrugspladsen i ny og næ og brug for plads til de 5 børn, vil Explorer nok være en anelse overkill. 

Udover at du vil risikere at tromle naboen Ford Ka, der også har fundet vej til genbrugspladsen for at smide en enkelt mdf plade ud, vil du formentlig også bøvle med at finde p-pladser, der er store nok til at rumme bilen.

Køreegenskaberne

Der er forbavsende meget optræk i bilen, og da jeg sætter den i sport bliver jeg trykket tilbage i sædet, mens bilen brøler og tordner derudaf.

Begejstringen bliver dog afløst af en ærgerlighed over, at gearskiftet hakker, hvilket får bilen til at værker endnu mere voldsom.

Jeg nyder at køre på motorvej i Exploreren, jeg slår massagefunktionen og læner mig tilbage i sædet. Den adaptive fartpilot er nem at slå til og jeg føler mig godt tilpas i den store bil. 

På små veje og i kurver er den til gengæld let gyngende og stiv i styretøjet. 

Ford Explorer er 5,6 m. lang
Med en længde på 5,6 m. fylder Explorer godt i vejbilledet

Opladning og rækkevidde på Ford Explorer plug-in

Med en rækkevidde på 42 km. bliver det hurtigt tid til at lade bilen op, og her støder jeg på en udfordring. Ladedækslet åbnes ved at trykke på det, men det tog mig adskillelige forsøg at få det åbnet og jeg må lægge vægten i, det må kunne gøres mere gelende. 

Ladedækslet på Ford Explorer
Når først du har fået dækslet op, er opladning af Explorer uden de store udfordringer

Hvad koster det at lade bilen op?

Ford samarbejder med Clever, som er en af de 10 udbydere af ladestandere i DK. 
De tilbyder forskellige løsninger: 
– Ubegrænset ladning hjemme og på offentlige Clever standere. Startprisen er 9.795,- dkr. og en mdr. ydelse på 369,- dkr.
– Ubegrænset ladning på offentlige standere, startpris 2.295,- dkr, og en mdr. ydelse på 245,-

Ladekablet er pakket væk i bagagerummet på Ford Explorer
Ladekablet er pakket væk i et praktisk rum i bagagerummet

+/- ved Explorer

+ Trækevne

+ Plads til 7 

+ Udstyr

– Pris

– Køreegenskaber

– Rækkevidde

Konkurrenterne

Ford Explorer konkurrerer med nogle tunge biler i premium segmentet, nemlig:

Audi Q7

BMW X5

Volvo XC90

Konkurrenterne fås fra lige under 1 million, dog med væsentlig mindre udstyr.

Pris på Ford Explorer

Explorer Plug-in Hybrid ST-Line fås fra 1.095.150 kr. Platinium koster fra 1.102.301,- kr.

Konklusion på Exploreren

Det virker en anelse søgt, når Ford vælger at lancerer så stor en SUV som Explorer som plug-in. Specielt når den kun har en opgivet rækkevidde på 42 km.

Vi har tidligere anmeldt Ford Kuga, som vi var meget begejstrede for og nej, Kuga kan slet ikke trække så meget som Exploreren, men har du ikke brug for at sætte den store hestetrailer eller campingvogn bagpå, får du meget mere køreglæde og anvendelighed i Kugaen.

Og så er der prisen – for hvis du kan vælge imellem en Ford og nogle af danskernes favoritmærker i premium segmentet, kan det blive svært for Exploreren at få ordentligt fodfæste på det danske marked. 

Stiletter

Kvindernes Bilmagasin giver Ford Explorer følgende stiletter:

 

DESIGN

3 stiletter

KØREGLÆDE

VALUE FOR MONEY

Testbilen var venligst udlånt af Ford Motor Company Danmark De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Female-Drivers-Club-Logo-1

VÆR MED FRA STARTEN!

1/9 lanceres FEMALE DRIVERS CLUB – landets første netværksbilklub for kvinder. Til dig der elsker dyre luksusbiler, drømmer om at køre på racerbane til TrackDays og elsker at blive forkælet til eksklusive livsstilsaftener. Skriv dig op nu – så holder jeg dig løbende opdateret.

mobillogoer-popup

Glæd dig! 1. sept. lanceres

FEMALE DRIVERS CLUB!

Landets første netværksbilklub for kvinder. Til dig der elsker dyre luksusbiler, drømmer om at køre på racerbane til TrackDays og elsker at blive forkælet til eksklusive livsstilsaftener. Skriv dig op allerede i dag – så holder jeg dig løbende opdateret.