Bilen vi tester er en Ford Explorer Plug-in Hybrid, ST-Line.
Teknisk data:
Motor: 3,0L V6
Antal hestekræfter: 457
Brændstof: Benzin og el
Km/L: 32,3 på el, 6-8 km/l på ren benzin
Batteri: 13,6 kWh
Vægt inkl. batteri: 2541 kg.
AC ladning (kW): Opladningstid 4 timer og 20 min.
Rækkevidde på batteriet: (WLTP km): 42 km
0-100 km/t: 6 sek.
Tophastighed: 230 km/t
Grøn ejerudgift: 580 kr. halvårligt
Anhængertræk: Bilen må trække 2500 kg.
Design på Ford Explorer
Ford Explorer er populær i USA og har nu fundet vej til det europæiske marked i en plug-in version. Exploreren har Fords 10-trins automatgear og intelligent firhjulstræk.
Eksteriør
Den 5,6 m. lange Explorer fylder godt i vejbilledet. Designer man en bil i den størrelse, kræver det en vis snilde at udgå at få bilen til at se klodset ud. Der synes jeg ikke helt, at er Ford lykkedes.
Læs også: Mustang Mach-E – Den amerikanske hest er blevet elektrisk
Hvor fronten er muskuløs på en ”her kommer jeg” -agtig måde med den brede, sorte kølergrill, kølerhjelmen, der buer og de aggressive forlygter, så er bagenden knap så vellykket. Baglygterne er meget små og virker helt forkerte i forhold til det brede, firkantede karosseri.
Interiør
Indvendig er der rigtig god plads. Bagsæderne kan justeres frem og tilbage, så der er god benplads og selv på 3. sæderække er der fin plads til voksne mennesker.
Læs også: Kvindernes Bilmagasin starter kvindenetværk i bilbranchen
3. sæderække har det Ford kalder Easy Fold med Power Raise-funktion, som gør det nemt at lægge sæderne ned og ændrer pladsen bagerst ud fra antal passagerer og bagage.
Det er desuden muligt at justere varme, få sædevarme og oplade din telefon på 1. bagsæderække.
Bruger du ikke 3. sæderække, er bagagerummet på 636 l. Bruger du derimod begge sæderækker bagtil har bagagerummet en volume 303 l. og så det bliver svært at få plads til både den store familie og bagagen, men mindre du har campingvognen spændt bagpå.
Udstyr
Exploreren har som standard virkelig meget udstyr. Den fås i to forskellige udstyrsvarianter: Den sportslige og Ford Performance-inspirerede ST-Line, og den luksuriøse Platinum.
Begge udstyrsvarianter har B&O-lydsystem med 14 højtalere, 10,1” lodret touchskærm, 3-zoners klimaanlæg og indbygget FordPass Connect-modem, der giver mulighed for wifi-hotspot i bilen.
Læs også: Sådan finder du de helt rigtige sommerdæk
Der er fire forskellige EV Mode-køreindstillinger at vælge imellem: EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge.
Når batteriet er lavt på strøm, aktiverer hybridsystemet automatisk EV Auto-indstillingen, som understøtter benzinmotoren og giver optimeret brændstofforbrug via bilens indsamlede bremseenergi.
10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling er standard, ligesom trådløs opladning af din mobil, varme i forrude og rat samt varme i anden sæderække.
Terrain Management Systemet med syv forskellige Drive Mode-køreprogrammer giver mulighed for at indstille kørslen efter terræn. Du kan vælge i mellem:
Normal, Sport, Trail, Slippery, Tow/Haul, Eco og Deep Snow/Sand.
Du kan følge køreprogrammerne bilens display.
Exploreren har desuden Hill Descent Control, der hjælper med start og stop ned ad stejle bakker.
Udvalgt udvendigt standardudstyr i ST-Line:
20” alufælge i sort blankpoleret finish, LED-forlygter med mørk sportsbehandling og integrerede dagkørelygter med lysdioder, dynamisk forlysnedblænding og automatisk fjernlys, tagbøjler med sort højglansfinish, elbetjent todelt panoramarude i taget, aktiv parkeringshjælp, elbetjente, opvarmede og automatiske vippesidespejle, indstigningslys, integrerede LED-blinklys, hukommelsesfunktion, Blind Spot Information System (BLIS, sorte højglansspejldæksler, Quickclear-opvarmet forrude og 360 graders kamera med vask for og bag.
Udvalgt indvendigt standardudstyr i ST-Line:
12,3” LCD-instrumentering med digitale drejeknapper, 10,1” lodret TFT-LCD-farvetouchskærm, B&O-audio med 14 højtalere og subwoofer, 10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling, 3-zoners klimaanlæg, indbygget FordPass Connect-modem og sportsrat med flad bund.
Udvalgt udvendigt standardudstyr i Platinum:
20” alufælge i blankpoleret Dark Tarnish-finish, tagrælinger i krom-finish, LED-forlygter og integrerede dagkørelygter med LED-lys, dynamisk forlys nedblænding og automatisk fjernlys, LED-baglygter med gule blinklys og frontgitter i Plated Satin-finish.
Udvalgt indvendigt standardudstyr i Platinum:
Instrumentpaneldetaljer af ægte træ i Figured Ash Swirl-finish, 10,1” lodret TFT-LCD-farvetouchskærm, B&O-audio med 14 højtalere, 10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling og oplyste dørtrinsbeskyttere.
Biltest af Ford Explorer
Hvem er så målgruppen for denne bredskuldrede SUV? Et bud kunne være, hvis du skal have plads til alle 5 børn i bilen, bor i et område med store vidder, grønne marker og terræn, og samtidig har brug for at trække hestetraileren eller campingvognen.
Bor du derimod i en storby, har brug for at tage en tur på genbrugspladsen i ny og næ og brug for plads til de 5 børn, vil Explorer nok være en anelse overkill.
Udover at du vil risikere at tromle naboen Ford Ka, der også har fundet vej til genbrugspladsen for at smide en enkelt mdf plade ud, vil du formentlig også bøvle med at finde p-pladser, der er store nok til at rumme bilen.
Køreegenskaberne
Der er forbavsende meget optræk i bilen, og da jeg sætter den i sport bliver jeg trykket tilbage i sædet, mens bilen brøler og tordner derudaf.
Begejstringen bliver dog afløst af en ærgerlighed over, at gearskiftet hakker, hvilket får bilen til at værker endnu mere voldsom.
Jeg nyder at køre på motorvej i Exploreren, jeg slår massagefunktionen og læner mig tilbage i sædet. Den adaptive fartpilot er nem at slå til og jeg føler mig godt tilpas i den store bil.
På små veje og i kurver er den til gengæld let gyngende og stiv i styretøjet.
Opladning og rækkevidde på Ford Explorer plug-in
Med en rækkevidde på 42 km. bliver det hurtigt tid til at lade bilen op, og her støder jeg på en udfordring. Ladedækslet åbnes ved at trykke på det, men det tog mig adskillelige forsøg at få det åbnet og jeg må lægge vægten i, det må kunne gøres mere gelende.
Hvad koster det at lade bilen op?
Ford samarbejder med Clever, som er en af de 10 udbydere af ladestandere i DK.
De tilbyder forskellige løsninger:
– Ubegrænset ladning hjemme og på offentlige Clever standere. Startprisen er 9.795,- dkr. og en mdr. ydelse på 369,- dkr.
– Ubegrænset ladning på offentlige standere, startpris 2.295,- dkr, og en mdr. ydelse på 245,-
+/- ved Explorer
+ Trækevne
+ Plads til 7
+ Udstyr
– Pris
– Køreegenskaber
– Rækkevidde
Konkurrenterne
Ford Explorer konkurrerer med nogle tunge biler i premium segmentet, nemlig:
BMW X5
Konkurrenterne fås fra lige under 1 million, dog med væsentlig mindre udstyr.
Pris på Ford Explorer
Explorer Plug-in Hybrid ST-Line fås fra 1.095.150 kr. Platinium koster fra 1.102.301,- kr.
Konklusion på Exploreren
Det virker en anelse søgt, når Ford vælger at lancerer så stor en SUV som Explorer som plug-in. Specielt når den kun har en opgivet rækkevidde på 42 km.
Vi har tidligere anmeldt Ford Kuga, som vi var meget begejstrede for og nej, Kuga kan slet ikke trække så meget som Exploreren, men har du ikke brug for at sætte den store hestetrailer eller campingvogn bagpå, får du meget mere køreglæde og anvendelighed i Kugaen.
Og så er der prisen – for hvis du kan vælge imellem en Ford og nogle af danskernes favoritmærker i premium segmentet, kan det blive svært for Exploreren at få ordentligt fodfæste på det danske marked.
Stiletter
Kvindernes Bilmagasin giver Ford Explorer følgende stiletter:
DESIGN
3 stiletter
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Testbilen var venligst udlånt af Ford Motor Company Danmark De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.